هدف : نظام مند نمودن آیین نامه تاسیس بیمارستان تخصصی دندانپزشکی شفافیت و استانداردسازی ارائه خدمات درمانی و تشخیصی در آنها و نیز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارائه خدمات درمانی بستری در حوزه سلامت دهان و دندان
مستندات قانونی مرتبط : این آئین نامه به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی مواد ۲۰۱، ۲۰۰۵۰۴۰۳ و ۲۴ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی داروئی مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴ و اصلاحات بعدی و بندهای ۷ ۱۱ ۱۲ ۱۳ و ۱۶ ماده ۱ قانون تشکیلات و وظائف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مصوب ۱۳۶۷ و مواد ۲ و ۸ قانون تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ۱۳۶۴ و آئین نامه اجرائی ماده قانون مذکور مصوب سال ۱۳۶۵ هیئت محترم وزیران و اصلاحات سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۹۱، به شرح ذیل تدوین می گردد :
فصل اول اختصارات و تعاریف آیین نامه تاسیس بیمارستان تخصصی دندانپزشکی
ماده ۱ اختصارات و تعاریف در این آئین نامه به شرح زیر است:
۱-۱ وزارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
۲-۱- معاونت معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
۳-۱- « معاونت دانشگاه دانشکده معاونت درمان دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
۴-۱- دانشگاه دانشکده دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
۵-۱- کمیسیون قانونی : کمیسیون تشخیص امور پزشکی موضوع ماده ۲۰ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات بعدی
۶-۱ پروانه های قانونی پروانه های بهره برداری تاسیس) و مسئولین فنی
۷-۱- «موسس» : موسس موسسین حقیقی یا حقوقی شرکتهای تعاونی خدمات بهداشتی درمانی، موسسات خیریه بهداشتی درمانی سایر شرکتها و….) واجد شرایط تاسیس بیمارستان دندانپزشکی
۱-۸- دندانپزشک عمومی: به شخصی اطلاق می گردد که دوره عمومی دندانپزشکی را در یکی از دانشگاههای معتبر داخل و یا خارج گذرانیده و موفق به اخذ مدرک دکتری پروانه دائم دندانپزشکی و گواهی صلاحیت حرفه ای را از وزارت شده باشد.
-۹-۱ دندانپزشک متخصص به شخصی اطلاق میگردد که دوره تخصصی دندانپزشکی را پس از اتمام دوره دندانپزشکی عمومی در یکی از دانشگاههای معتبر داخل و یا خارج گذرانیده و موفق به اخذ گواهینامه تخصصی و گواهی صلاحیت حرفه ای مورد تائید وزارت شده باشد.
۱-۱- پرستار” : به شخصی اطلاق میگردد که دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی پرستاری باشد.
۱۱-۱- کاردان بهداشت دهان به شخصی اطلاق می گردد که دوره کاردانی بهداشت دهان را در یکی از دانشگاه های معتبر داخل یا خارج گذرانیده و موفق به اخذ مدرک کاردانی بهداشت دهان مورد تائید وزارت شده باشد.
۱۲-۱- “تکنسین سلامت دهان : به شخصی اطلاق می گردد که دوره کاردانی تکنسین سلامت دهان را در یکی از دانشگاههای معتبر داخل یا خارج گذرانیده و موفق به اخذ مدرک کاردانی تکنسین سلامت دهان مورد تائید وزارت شده باشد.
۱۳-۱- «دستیار کنار صندلی دندانپزشک به شخصی اطلاق میشود که دارای گواهی گذراندن دوره های مصوب در مراکز مورد تائید وزارت باشد.
-۱۴-۱- بیمارستان دندانپزشکی : یک مرکز بهداشتی و درمانی با ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی است که با استفاده از امکانات تشخیصی بهداشتی درمانی آموزشی و به منظور ارائه خدمات تشخیصی، پیشگیری و درمانی به بیماران سرپایی و بستری در حوزه دهان و فک توسط دندانپزشکان عمومی تخصصی و متخصصین فک و دهان و صورت بصورت شبانه روزی در سه شیفت کاری تأسیس می گردد.
ماده ۲ بیمارستان دندانپزشکی میتواند دارای بخشهای مستقل عمومی و تخصصی دندانپزشکی به شرح ذیل باشد:
-٢-١ بخش های درمان سرپایی و درمانگاهی دندانپزشکی اعم از عمومی و تخصصی) :
تشخیص بیماریهای دهان و دندان
آسیب شناسی دهان و فک
جراحی دهان و فک
ارتودنسی
دندانپزشکی کودکان
ایمپلنتولوژی
پریودانتیکس
اندودانتیکس درمان ریشه دندان
دندانپزشکی ترمیمی
ارتوسرجری
دندانپزشکی تحت بیهوشی
۲-۲- بخش بستری تخصصی دندانپزشکی به تفکیک مردان و زنان
۴-۲- بخش های پاراکلینیکی (تشخیصی) :
رادیولوژی فک و دهان پانورکس و قفسه سینه مطابق مفاد آیین نامه تاسیس و بهره برداری موسسه رادیولوژی و مرکز تصویربرداری پزشکی آخرین ابلاغی وزارت
تبصره : استفاده از دستگاه پرتابل رادیولوژی بلامانع است.
آزمایشگاه طبی
داروخانه
-۴-۲- بخش اورژانس دندانپزشکی و ترومای دهان و فک
۵-۲- بخش لابراتوارهای پروتزهای دندانی و فک
-۶-۲- بخشهای پشتیبانی و مدیریتی :
تدارکات
CSR
LAUNDRY
امحاء زباله
فاضلاب
مسئول فنی
مدیریت درمان
مدیریت پرستاری
دفتر بهبود کیفیت و تعالی
مدیریت بیمارستان
امور اداری و مالی
تبصره ۱ با راه اندازی حداقل چهار مورد از بخش سرپایی تخصصهای درمانی دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان و تشخیص بیماریهای دهان و فک بخش بستری جراحی های دهان و فک و اتاق عمل های مربوطه و نیز بخش رادیولوژی فک و دهان مطابق مفاد بند ۳۲ ذیل ماده (۲) بیمارستان تخصصی دندانپزشکی ایجاد می گردد.
تبصره ۲ : بیمارستان دندانپزشکی با حداقل ۳۰ یونیت و ۳۲ تخت بستری تاسیس میگردد ولی موسس می تواند متناسب با نیاز منطقه و با تایید دانشگاه دانشکده مربوطه نسبت به درخواست افزایش تعداد یونیت و تخت های بستری، اقدام نماید.
تبصره ۲ : حداقل ۱۰ ظرفیت بیمارستان دندانپزشکی به خدمات اورژانس دندانپزشکی درمانگاه عمومی شبانه روزی دندانپزشکی اختصاص یابد.
تبصره ۴ بیمارستان دندانپزشکی موظف است به دلیل انجام جراحی های فک و دهان و جراحی های ناهنجاریهای مادرزادی و ترومای ناحیه دهان و فک نسبت به تاسیس بخش مراقبتهای ویژه (ICU) به نسبت ۵ تعداد کل تختهای خود مطابق استانداردهای ابلاغی وزارت اقدام نماید.
تبصره ۱۵ بیمارستان موظف است جهت ارجاع بیماران در صورت نیاز به ادامه درمان در یک بیمارستان، نسبت
ه عقد قرارداد با یک بیمارستان عمومی دارای بخش های ویژه اقدام نماید.
فصل دوم – شرایط تاسیس و بهره برداری
ماده ۳ – اجازه تأسیس موافقت اصولی بیمارستان دندانپزشکی توسط معاونت مطابق مقررات جاری وزارت و با رعایت ضوابط سطح بندی به اشخاص حقیقی و یا حقوقی واجد شرایط که صلاحیت آنان به تایید کمیسیون قانونی وزارت رسیده باشد. داده می شود.
۱-۲- یک نفر دندانپزشک به تنهایی میتواند موسس باشد. در صورتی که ۲ نفر متقاضی باشند باید یک نفر از آنها دندانپزشک باشد. در صورتی که بیش از ۲ نفر متقاضی تاسیس باشند باید نصف به علاوه یک نفر از آنها از فارغ التحصیلان گروه پزشکی (حداقل) لیسانس یا بالاتر بوده و حداقل یک نفر از آنها فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی باشد.
-۲-۳- اشخاص حقوقی متقاضی تاسیس در قالب شرکت سهامی شرکت تعاونی خدمات بهداشتی درمانی موسسات خیریه بهداشتی درمانی و سایر میبایست دارای اساسنامه مصوب با قید حیطه فعالیت در حوزه سلامت و درمان و نیز رعایت سایر شرایط مصرح در هر یک از آیین نامه ها و مقررات خاص خود باشند.
٢- ترکیب اعضاء موسس بیمارستان دندانپزشکی و مدارک تحصیلی آنان در موسسات خیریه بهداشتی درمانی و نیز شرکتهای تعاونی خدمات بهداشتی درمانی متقاضی تاسیس تابع آیین نامه های مصوب خود می باشد.
تبصره در موسسات خیریه عضویت حداقل یک نفر دندانپزشک در هیئت موسس الزامی است.
-۴-۲- به هر شخص حقیقی و یا حقوقی بیش از یک پروانه بهره برداری (تاسیس داده نمی شود. هر فرد می تواند حداکثر در دو موسسه پزشکی بعنوان موسس یک بار بصورت حقیقی و یک بار بصورت حقوقی عضویت داشته باشد.
ماده ۴ جهت بهره برداری (تاسیس و فعالیت بیمارستان دندانپزشکی باید به شرح ذیل اقدام گردد :
۱-۴- تسلیم درخواست و مدارک مورد نیاز تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی گواهی پایان خدمت قانونی گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی گواهی عدم محکومیت انتظامی از سازمان نظام پزشکی، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و سایر مدارک لازم مطابق فرآیندهای سامانه الکترونیکی صدور پروانه ها و اطلاعات موسسات وزارت و اخذ تائیدیه های لازم به لحاظ سطح بندی خدمات دانشگاه و ضوابط و مقررات جاری وزارت
-۲-۴- مدارک مورد نیاز برای موسسات حقوقی شامل : اساسنامه شرکت با قید اجازه فعالیت بهداشتی درمانی در آن گواهی ثبت شرکتها آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و غیره مطابق ضوابط و مقررات جاری وزارت.
۲-۴- استعلام سطح بندی بر اساس نقشه راه درمان ۱۴۰۴
— طرح در کمیسیون قانونی وزارت جهت تایید صلاحیت موسس موسسین
۵-۴- صدور موافقت اولیه توسط وزارت با مهلت یک ساله جهت معرفی زمین مورد تایید معاونت بهداشتی و دفتر دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی به هم المراه
— پذیرش مدارک دلیلی برای صدور موافقت اصولی نبوده و هرگونه ضرر و زبان ناشی از هزینه کرد قبل از موافقت اصولی اعم از خرید ساختمان با بازسازی محل به عهده متقاضیان خواهد بود.
— صدور موافقت اصولی توسط وزارت پس از معرفی زمین مورد تایید معاونت بهداشتی و دفتر فنی دانشگاه دانشکده (دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی به همراه اسناد مالکیت طبق ضوابط و مقررات مربوطه خواهد بود.
تبصره ۱ صدور موافقت اصولی مجوزی برای شروع فعالیت بیمارستان دندانپزشکی نبوده و به هیچ عنوان قابل واگذاری به غیر نمیباشد در صورت واگذاری موافقت اصولی یاد شده به هر شکل به غیر از درجه اعتبار ساقط بوده و اثری بر آن مترتب نخواهد بود.
تبصره ۲: خرید مکان قبل از اخذ موافقت اولیه تاسیس بیمارستان دندانپزشکی از وزارت و تائید مکان و نقشه ها توسط کارشناسان ذیربط دانشگاه ممنوع بوده و مسئولیت هرگونه ضرر و زبان به عهده متقاضیان می باشد.
تبصره ۳ : موسس مکلف است مراحل اجرای موافقت اصولی و مفاد قرارداد تاسیس مبنی بر پیشرفت کار را به همراه مستندات لازم حداقل هر ۶ ماه یک بار به معاونت دانشگاه دانشکده اطلاع دهد. در صورت عدم ارائه گزارش یا عدم اجرای تعهدات مصرح در قرارداد تاسیس در موعد مقرر معاونت دانشگاه دانشکده مکلف است نسبت به ارجاع موضوع به وزارت جهت طرح در کمیسیون قانونی و تعیین تکلیف اقدام و نتیجه را به موسس، ابلاغ نماید.
تبصره ۴ : مدت اعتبار، تمدید و لغو موافقت اصولی صادره از وزارت بر اساس مفاد قرارداد تاسیس منعقده بین معاونت (نماینده وزارت و موسس بوده و در صورت عدم امکان تکمیل مدارک در مدت مقرر در قرارداد تاسیس تمدید آن منوط به ارائه گزارش پیشرفت کار مورد تائید معاونت و تائید نهایی کمیسیون قانونی خواهد بود.
تبصره ۵، به استناد آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون تشکیل وزارت رعایت مفاد و شرایط قرارداد تاسیس و موافقت های اصولی بر اساس جدول زمانی مقرر و منطبق با هر یک از بندهای آن الزامی می باشد و در صورت عدم اجرای بند الف ماده ۱ قرارداد تاسیس در موعد مقرر موافقت اصولی بدون نیاز به کمیسیون قانونی از درجه اعتبار ساقط و ابطال می گردد.
— ارائه و تایید مدارک ذیل جهت صدور پروانه های بهره برداری تاسیس و مسئول مسئولین فنی طبق ضوابط و زمان بندی ابلاغی در موافقت اصولی :
۱-۸-۲- معرفی مکان بیمارستان دندانپزشکی و ارائه نقشه ساختمانی بر اساس ضوابط موجود
—- تایید احداث یا بازسازی ساختمان تجهیز آن و تایید اجرای نقشه ها توسط دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی
—- ارائه لیست تجهیزات بیمارستان دندانپزشکی و تایید مراتب مطابق ضوابط و استانداردهای مربوطه وزارت
-۴-۸-۴- معرفی پرسنل فنی اداری و مسئولین فنی همراه با مدارک آنان برای کلیه نوبت های کاری و تایید مراتب مطابق ضوابط و استانداردهای مربوطه وزارت تبصره، برای اخذ پروانه تاسیس بهره برداری معرفی حداقل ۵۰ کادر دندانپزشکی پزشکی و پیرا پزشکی (مسئول فنی دندانپزشکان همکار و پیراپزشکان گروه دندانپزشکی و وابسته که در مراکز دولتی خصوصی خیریه نهادها و ارگانها هیچ نوع فعالیتی نداشته باشند برای تمامی نوبت های کاری ضروری است.
-۵-۸-۴- ارائه تصویر مصدق تمام صفحات سند مالکیت شش دانگ یا اجاره نامه به شرط تملیک یا اجاره نامه رسمی یا عادی معتبر با پلاک ثبتی یا رضایت نامه مالک با گواهی امضای محضری همراه با تصویر مصدق سند مالکیت
— اعلام نام و نشانی پستی بیمارستان دندانپزشکی
تبصره ۱ شروع به کار و ارائه خدمات موضوع این آئین نامه بدون اخذ پروانه های بهره برداری تاسیس و مسئولین فنی از وزارت ممنوع است.
تبصره ۲ : محل فضای فیزیکی ساختمان تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستان دندانپزشکی بر اساس ضوابط این آئین نامه و استانداردها و دستورالعملهای مربوطه باید قبل از شروع به کار بیمارستان دندانپزشکی توسط کارشناسان ذیربط معاونت دانشگاه دانشکده مربوطه مورد بازرسی ارزیابی و تائید قرار گیرد. در غیر اینصورت پروانه بهره برداری (تاسیس صادر نخواهد شد.
— اخذ پروانه های بهره برداری (تاسیس و مسئولین فنی از معاونت پس از تصویب کمیسیون قانونی وزارت و با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه
—- آغاز فعالیت بیمارستان دندانپزشکی و اعلام شروع به کار بیمارستان دندانپزشکی به وزارت معاونت دانشگاه دانشکده
تبصره ۱، شروع بکار بهره برداری و ادامه فعالیت بیمارستان دندانپزشکی منوط به راه اندازی بخش های مختلف بیمارستان دندانپزشکی و فوریتهای پزشکی و بکارگیری مسئولین فنی بیمارستان دندانپزشکی و بخشهای پیراپزشکی و کارکنان پزشکی و پیراپزشکی برای کلیه بخشهای بیمارستان پس از تصویب کمیسیون قانونی و اخذ پروانه های قانونی بیمارستان دندانپزشکی تاسیس و بهره برداری از وزارت و با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه و مفاد این آیین نامه می باشد.
تبصره ۲ زمان فعالیت بیمارستان دندانپزشکی به صورت شبانه روزی می باشد.
-۹-۸-۴ تمدید پروانه های قانونی بر اساس قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور و ضوابط اعلام شده از سوی وزارت و نیز مفاد این آیین نامه می باشد.
فصل سوم – وظایف موسس :
ماده ۵ – “وظایف موسس در بیمارستان تخصصی دندانپزشکی به شرح ذیل می باشد :
۱-۵- معرفی مسئولین فنی تمامی شیفتهای فعالیت بیمارستان
-۲-۵- معرفی کلیه پرسنل شاغل در بخشهای بیمارستانی بر اساس ضوابط این آیین نامه و مقررات جاری وزارت
-۳-۵- اخذ تاییدیه از معاونت دانشگاه دانشکده مبنی بر عدم ممنوعیت قانونی اشتغال در بیمارستان برای کلیه دندانپزشکان پزشکان و کارکنان فنی و اداری و خدماتی شاغل در آن
۴-۵- اجرای نظرات و پیشنهادات مسئولین فنی بیمارستان در امور دندانپزشکی پزشکی و فنی بر اساس ضوابط مربوطه
۵-۵- تامین تجهیزات و ملزومات دندانپزشکی مصرفی و دارویی و … مورد نیاز بیمارستان
۶-۵- رفع نواقص و ایرادهای بیمارستان دندانپزشکی در مدت مقرر و اعلام شده توسط وزارت معاونت
دانشگاه دانشکده و یا مسئولین فنی ۵- کسب اطلاع از قوانین و مقررات و ضوابط و دستورالعمل های مربوطه و دسترسی به آن ها و فراهم نمودن زمینه لازم برای اجرای آنها
-۸-۵- کنترل و مراقبت وضعیت ساختمانی تاسیساتی و امور پشتیبانی بیمارستان
-۹-۵- درخواست تعویض مسئول فنی با ذکر دلیل و احراز آن توسط کمیسیون قانونی
تبصره: در صورت تخلف مسئول فنی از وظایف موضوع آیین نامه موسس میتواند با ارائه مستندات و مدارک به معاونت دانشگاه دانشکده تعویض وی را از کمیسیون قانونی درخواست نماید و در صورت احراز تخلف توسط کمیسیون قانونی با معرفی فرد واجد شرایط و تایید کمیسیون قانونی پروانه مسئول فنی جدید به جایگزینی ایشان صادر می گردد.
۱۰-۵ برنامه ریزی و سازماندهی جهت جلب رضایت مراجعین و رعایت منشور حقوقی بیماران
۱۱-۵- معرفی مسئول فنی صبح بیمارستان بعنوان رابط با دانشگاه دانشکده مربوطه که نامبرده ضمن انجام مسئولیت های محوله ی فنی و اداری پاسخگو در ساعات فعالیت بیمارستان باشد.
۱۲-۵- تعهد کتبی موسس یا موسسین مبنی بر همکاری با وزارت و دانشگاه دانشکده ذیربط در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه و با اعلام نیاز از طرف آنها.
-۱۳-۵- رعایت شئون پزشکی و ضوابط اسلامی اخلاقی و انسانی و آیین نامه قانون انطباق امور دندانپزشکی و پزشکی با موازین شرع مقدس و کلیه دستور العملهای مربوطه مورد تایید وزارت در بیمارستان
فصل چهارم – شرایط وظایف و مقررات مسئول فنی :
ماده ۶ – شرایط مسئول فنی عبارت است از :
-۱-۶- پروانه مسئول فنی بیمارستان دندانپزشکی به نام دندانپزشکان عمومی با متخصص دارای پروانه معتبر شهر مورد درخواست صادر خواهد شد و حضور مسئول فنی برای تمام ساعات فعالیت هر شیفت کاری بیمارستان الزامی می باشد.
-۲-۶- مسئول فنی بیمارستان میتواند از اعضای هیئت موسسن بیمارستان نیز باشد و در هر حال هر فرد فقط می تواند حداکثر مسئول فنی دو نوبت کاری در هر شبانه روز باشد.
-۲- با توجه به ضرورت حضور و کنترل و نظارت مستمر مسئول فنی در نوبت کاری مربوطه، مسئولین فنی در زمان قبول مسئولیت فنی نبایستی در محل دیگری مطب بیمارستان و غیره اشتغال داشته باشند و پروانه مسئولیت فنی همزمان نیز صادر نمی گردد.
— هر یکی از مسئولین فنی در نوبت کاری خود مسئولیت آن قسمت از وظایف مربوط به خود را که در ارتباط با فعالیتهای جاری بیمارستان است بعهده خواهند داشت.
— بیمارستان باید دارای دفتر مخصوصی باشد و کلیه مسئولین فنی موظفند همه روزه پس از پایان کار خود اقدامات انجام شده در بیمارستان را طبق ضوابط مربوطه یادداشت و یا مشکلات بوجود آمده را در آن ثبت امضاء و مهمور به مهر نظام پزشکی خود نمایند.
— در صورت عدم امکان حضور هر یک از مسئولین فنی بیمارستان به مدت حداکثر ۳ ماه با موافقت دانشگاه دانشکده مربوطه مسئول فنی موقت (جانشین) مسئولیتهای وی را بعهده خواهد گرفت و در صورت غیبت بیش از سه ماه در سال بایستی فرد دیگری بعنوان مسئول فنی طبق ضوابط معرفی گردد.
— نام و مشخصات بیماران اورژانس باید در سامانه HIS ثبت و اسامی افراد فوت شده بر حسب دستور العملهای وزارت با ذکر علت و زمانبندی تعیین شده به معاونت مربوطه دانشگاه دانشکده گزارش شود.
ماده ۷ وظایف مسئول فنی» عبارت است از:
-۱- حضور مستمر و فعال در بیمارستان در نوبتهای کاری درج شده در پروانه مسئول فنی و قبول مسئولیت های مربوطه و همچنین تقبل مسئولیت ایمنی بیمار
-۲- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات بخشنامه ها دستور العملها موازین علمی، فنی و استانداردها و پروتکل های درمانی مرتبط با فعالیتهای بیمارستان دندانپزشکی ابلاغی از وزارت
– نظارت بر کلیه امور فنی خدمات پزشکی دندانپزشکی و پیراپزشکی بیمارستان و پاسخگویی در ارتباط با اقدامات انجام شده مبتنی بر قوانین مقررات و دستور العمل های وزارت
— نظارت بر کلیه بخشهای بستری درمانگاه و فوریتهای پزشکی اورژانس)
— نظارت بر نحوه پذیرش و ارائه خدمات توسط دندانپزشکان پزشکان پیراپزشکان و سایر کارکنان و ابلاغ تذکرات لازم به آنان در جهت اجرای وظایف مربوطه و ارتقاء سطح کیفی خدمات درمانی و توانبخشی و پاسخگویی در ارتباط با اقدامات انجام شده مبتنی بر قوانین مقررات و دستورالعمل های وزارت مربوطه.
بررسی و احراز صلاحیت کارکنان فنى واجد شرایط شاغل بر اساس مفاد این آیین نامه و ضوابط قانونی
– نظارت بر انتخاب بکارگیری و فعالیت نیروهای انسانی واجد شرایط و صلاحیت بر اساس ضوابط مورد قبول وزارت برای قسمتهای مختلف بیمارستان و نظارت بر فعالیتهای آنان بر اساس مقررات موجود.
ایجاد هماهنگی لازم بین واحدها و بخشهای مختلف بیمارستانی و تشکیل جلسات مربوطه براساس دستور العمل های وزارت
-۹- برنامه ریزی و سازماندهی مناسب جهت ارائه خدمات مطلوب و جلب رضایت بیماران و رعایت منشور حقوق بیماران
-۱۰- تهیه و تنظیم برنامه کاری قسمتهای مختلف با همکاری تیم دندانپزشکی پاراکلینیک و مسئولین هر یک از بخش ها و واحدهای بیمارستان و نظارت بر حسن انجام خدمات درمانی در ساعت های تعیین شده.
۱۱-۷- جلوگیری از ارائه خدمات دندانپزشکی و اعمال جراحی غیر مجاز یا بدون اندیکاسیونهای علمی
-۱۲- رسیدگی به شکایات بیماران در امور فنی و پاسخگویی به آنان و سایر مراجع ذیربط
-۱۳-۷- نظارت بر فرآیند کنترل کیفیت و قابلیت استفاده تجهیزات و ملزومات دندانپزشکی و مصرف دارو.
-۱۴- ابلاغ تذکرات فنی لازم به موسس و کارکنان و پیگیری اقدامات اجرایی و در صورت تخطی موسس اعلام مراتب به معاونت دانشگاه / دانشکده.
-۱۵- نظارت بر حفظ شئون پزشکی و حرفه ای اجرای ضوابط طرح انطباق امور فنی و اداری موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس و منشور حقوق بیماران
-۱۶- نظارت بر تهیه و تنظیم و نگهداری پرونده های پزشکی بیماران و بررسی شرح حال و دستورات پزشکی و تذکر به مسئولین مربوطه در خصوص تخطی از موازین علمی و فنی با رعایت اصول محرمانگی
۱۷ نظارت بر جمع آوری اطلاعات و آمار مربوط به ارائه خدمات و تهیه گزارش در صورت درخواست وزارت دانشگاه دانشکده و سایر مراجع قانونی ذی ربط با رعایت اصول محرمانگی
-۱- ارسال آمار کلی فعالیتهای بیمارستان هر سه ماه یکبار به دانشگاه دانشکده مربوطه طبق فرم مخصوص که از طرف وزارت در اختیار آنها قرار می گیرد.
–۱۹ گزارش دهی به موقع مشخصات بیماران مبتلا به بیماری های واگیر قابل گزارش به دانشگاه / دانشکده مرکز بهداشت شهرستان با رعایت اصول محرمانگی
-۲۰-۷- کنترل و نظارت بر ارائه خدمات لازم به بیماران در تمام ساعات شبانه روز و ایام تعطیل با رعایت مقررات مصرح در این آیین نامه
-۲۱-۷- کنترل و نظارت بر پذیرش موارد فوریتهای پزشکی و دندانپزشکی بدون پیش شرط و انجام خدمات درمانی لازم در مورد بیماران اورژانس و در صورت لزوم هماهنگی جهت اعزام بیمار به مراکز تخصصی واجد شرایط
-۲۲- نظارت بر دریافت تعرفه های مصوب قانونی و اعمال نظارت لازم برای جلوگیری از پرداخت های غیر متعارف و خارج از صندوق پذیرش بیماران تحت پوشش بیمه های درمانی و جلوگیری از تحمیل هزینه و خدمات غیر ضروری و نیز غیر مجاز به بیماران
-۲- ثبت گزارش اهم اقدامات انجام شده و رخدادهای مهم در نوبت کاری مربوطه در دفتر مخصوص با امضاء و مهر مسئول فنی و نیز گزارش مشخصات و آمار بیماران فوت شده به معاونت دانشگاه دانشکده
-۲۴-۷- کنترل و مراقبت وضعیت بهداشتی درمانی تجهیزات و ملزومات دندانپزشکی و دارویی
۲۵-۷ – تشکیل جلسات هماهنگی با تیم درمانی مسئولین فنی و حسب مورد با اعضاء تمام وقت
-۲۶-۷- مسئول فنى صبح مسئول فنى رابط ضمن هماهنگی با مسئولین فنی نوبت های کاری دیگر، مسئول شرکت در جلسات هماهنگی مقرر از سوی دانشگاه دانشکده ذیربط خواهد بود.
-۲۷-۷- در صورت ابلاغ ضوابط اعتبار بخشی بیمارستانهای دندانپزشکی از سوی وزارت، مسئول فنی موظف به اجرا و رعایت الزامات قانونی آن خواهد بود.
۲۸-۷- کسب اطلاع از قوانین مقررات و ضوابط و دستورالعملهای مربوطه و دسترسی به آنها.
-۲۹ اعلام نواقص و تخلفات ارتکابی در نوبتهای کاری بیمارستان از وظایف و دستور العمل های مربوطه از جمله اقدامات خلاف موازین اسلامی قانون شئون پزشکی و اخلاقی کادر پزشکی و پیراپزشکی به موسس بیمارستان وزارت دانشگاه دانشکده مربوطه سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی و سایر مراجع ذیربط)
۲۰۰- ضروریست کلیه اطلاعات پرونده های درمانی در HIS به صورت live و در سامانه سپاس درج شود.
ماده ۸ – مقررات مربوط به حضور و فعالیت مسئول فنی بیمارستان دندانپزشکی به شرح ذیل می باشد.
-۱-۸- حضور مسئول فنی در نوبت کاری و اوقات تعیین شده در بیمارستان دندانپزشکی الزامی است در صورتی که مسئول فنی نتواند به دلایل موجه در بیمارستان دندانپزشکی حاضر شود و غیبت وی کمتر از یک نوبت کاری باشد مسئول فنی نوبت کاری دیگر یا یکی از اعضای تمام وقت گروه دندانپزشکی تخصصی همان بیمارستان را به عنوان جانشین خود تعیین میکند و معرفی جانشین نافی مسئولیت قانونی مسئول فنی نمی باشد.
در صورتی که غیبت وی از یک روز بیشتر باشد؛ مسئول فنی نوبت کاری دیگر همان بیمارستان جایگزین خواهد شد و در صورت معرفی فرد واجد شرایط دیگر با تایید موسس و هماهنگی معاونت درمان دانشگاه دانشکده، پس از تکمیل فرم پیوست آیین نامه به عنوان جانشین موقت میتواند وظایف وی را حداکثر تا مدت ۳ ماه انجام دهد.
-۲- چنانچه مدت معذوریت بیش از ۳ ماه باشد موسس باید جانشین واجد شرایط را به جای ایشان به معاونت دانشگاه / دانشکده معرفی کند تا پس از طی مراحل اداری و قانونی پروانه مسئولیت فنی جدید صادر شود.
تا زمان تایید صلاحیت مسئول فنی جدید متخصص دندانپزشک جانشین معرفی شده وظایف مسئول فنی را به عهده خواهد داشت ولی پاسخگویی به مراجع قانونی کماکان به عهده مسئول فنی خواهد بود.
— با توجه به لزوم حضور مستمر و فعال مسئول فنی در نوبت کاری تعیین شده مسئولین فنی نمی توانند در زمان تقبل مسئولیت فنی در محل دیگری شاغل باشند و پروانه همزمان با تصدی مسئولیت فنی برای آنان صادر نخواهد شد.
-۴- در صورتی که مسئول فنی تمایل به ادامه کار نداشته باشد باید سه ماه قبل مراتب را بطور کتبی به موسس و معاونت دانشگاه اعلام نماید در ظرف این مدت موسس موظف است نسبت به معرفی مسئول فنی جایگزین اقدام نموده تا پس از تصویب و تایید صلاحیت وی توسط کمیسیون قانونی پروانه مسئول فنی جدید صادر گردد.
— در صورت ترک بیمارستان دندانپزشکی توسط مسئول فنی و عدم انجام وظایف مندرج در این آیین نامه بدون هماهنگی و رعایت مقررات مربوطه کلیه مسئولیتهای قانونی تا زمان تعیین تکلیف ایشان به عهده وی خواهد بود و باید ضمن رسیدگی برابر ضوابط مراتب از طریق معاونت دانشگاه دانشکده به وزارت معاونت نیز اطلاع داده شود.
تبصره در صورت پایان مدت اعتبار پروانه مسئول فنی موسس باید ابقاء و یا تعویض وی را با معرفی فرد واجد شرایط دیگر با رعایت شرایط مندرج در این آئین نامه درخواست نماید.
— در صورتی که مسئول فنی بیمارستان دندانپزشکی فوت نماید موسس باید حداکثر ظرف یک هفته فرد واجد شرایط دیگری را به عنوان جانشین معرفی نماید تا پس از تایید صلاحیت از سوی کمیسیون قانونی، پروانه مسئول فنی جدید صادر گردد در صورتی که مسئول فنی و موسس یک فرد باشد.
تبصره، تا زمان تایید صلاحیت مسئول فنی جدید توسط کمیسیون قانونی و صدور پروانه وی کلیه مسئولیت فنی بیمارستان بطور موقت به عهده فرد معرفی شده است.
فصل پنجم – ضوابط پرسنلی :
ماده ۹ – بیمارستان دندانپزشکی برای هر نوبت کاری باید حداقل دارای پرسنل فنی و اداری به شرح ذیل باشد
۱-۹- پزشکان حائز شرایط تقبل مسئولیت فنی عبارتند از : کلیه دندانپزشکان اعم از عمومی و متخصص
تبصره ۱ : حضور مستمر مسئول فنی شیفت در تمامی نوبت های کاری بیمارستان دندانپزشکی الزامی است.
تبصره ۲ هر فرد واجد شرایط تقبل مسئولیت فنی میتواند حداکثر در دو نوبت کاری مجزا در دو مرکز درمانی بعنوان مسئول فنی و بصورت غیر همزمان فعالیت داشته باشد.
تبصره ۲ : رعایت مفاد آیین نامه اجرایی قانون اجازه تاسیس مطب در بکارگیری دندانپزشکان بعنوان مسئول فنی و یا دندانپزشک عمومی و متخصص همکار از سوی موسس و مسئولین فنی بیمارستان دندانپزشکی، الزامی است.
— بکارگیری پرسنل فنی اعم از دندانپزشکان پزشکان عمومی و پیراپزشکان مستلزم رعایت قوانین جاری و دستور العمل ها و بخشنامه های وزارت متبوع می باشد.
۲-۹- رعایت فعالیت حداکثر دو نوبت کاری برای کلیه پزشکان و کادر پیراپزشکی که در بیمارستان دندانپزشکی فعالیت میکنند الزامی است و اشتغال همزمان در سایر مراکز درمانی و موسسات پزشکی و حرف وابسته فعالیت همزمان برای دو مرکز درمانی در یک نوبت کاری مجاز نمی باشد.
۴-۹- بکارگیری نیروی انسانی و پرسنل فنی واجد شرایط مورد نیاز باید متناسب با نوع فعالیت بیمارستان و مطابق ضوابط و مقررات جاری وزارت باشد و رعایت حداکثر دو شیفت کاری برای کلیه دندانپزشکان و پزشکان و کادر پزشکی که در بیمارستان فعالیت میکنند الزامی است. فعالیت همزمان در دو محل در یک نوبت کاری مجاز نمی باشد.
۵-۹- کلیه کارکنان باید آموزشهای لازم در زمینه وسایل ایمنی را دیده باشند بطوریکه در هر شیفت افراد آموزش دیده حضور داشته باشند.
۶-۹- کادر اداری و پشتیبانی بیمارستان دندانپزشکی در هر نوبت کاری متناسب با حوزه فعالیتهای موجود و نیز سطح خدمات قابل ارائه شامل :
مسئولین قسمت مدارک پزشکی بایگانی پذیرش و اطلاعات از بین فارغ التحصیلان رشته فناوری اطلاعات سلامت یا در صورت کمبود با تائید معاونت دانشگاه از سایر رشته های پیراپزشکی، منشی خدمه نگهبان آبدارچی و متصدی تاسیسات می باشد.
— ارایه دهنده گان خدمت در بیمارستان دندانپزشکی به شرح جدول ذیل می باشند:
پرسنل فنی و ارائه دهنده خدمات
بخش ها و واحدها
اورژانس و تروما
پزشک عمومی
دندانپزشک عمومی و متخصص
کارشناس پرستاری
توضیحات
متخصص بیهوشی
متخصص جراح فک و دهان و صورت
دندانپزشک متخصص
بستری و اتاق عمل
تکنسین اتاق عمل
تکنسین بیهوشی
کارشناس پرستاری
بیماریهای دهان و دندان
کلیه گرایشهای دندانپزشکی تخصصی و عمومی آسیب شناسی دهان، فک
کارشناس پرستاری
تکنسین سلامت دهان
درمانگاه ( سرپایی)
مشاوره های درمانگاهی :
داروسازی بالینی
بیهوشی قبل از عمل
جراحی دهان و فک
ارتودنسی
دندانپزشکی کودکان
ایمپلنتولوژی
پریو دانتیکس
اندودانتیکس
دندانپزشکی ترمیمی
دندانپزشکی تحت بیهوشی
غربالگری سرطان دهان
جمهوری ایا این
پشتیبانی مالی – اداری و مدیریتی
پیراپزشکی و کمک توانی
پاراکلینیکی
امور اداری و نیروی انسانی
امور مالی
بهداشت محیط
تاسیسات
مسئول فنی
مدیریت درمان
مدیریت پرستاری
دفتر بهبود کیفیت و تعالی مدیریت اجرایی بیمارستان لابراتوارهای پروتز دندانی پروتزهای دندانی و فک رادیولوژی فک و دهان و پانورکس آزمایشگاه طبی دارو خانه کارشناس بهبود که کیفیت و تعالی ه بر مدرک لازم است علاوه بر کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دارای مدرک کاردانی و یا کارشناسی در حوزه پروتزهای دهان و یا دندانپزشکی پرستار دندانی تکنسین سلامت ده کاردان بهداشت دهان نیز نیز باشد.
فصل ششم – سایر قوانین و مقررات :
ماده ۱۰ هرگونه تغییر و جابجایی کارکنان تمام وقت بیمارستان باید با اطلاع معاونت دانشگاه / دانشکده باشد.
ماده ۱۱ نصب پروانه های قانونی و تعرفه های مصوب قانونی در محلی که کاملا قابل رویت برای عموم مراجعین باشد. الزامی است.
ماده ۱۲ نصب تابلو بیمارستان دندانپزشکی با ذکر مشخصات کامل بر اساس مندرجات پروانه بهره برداری در محل ورودی الزامی است و رعایت استانداردهای مربوط به تابلو مهر سرنسخه کارت ویزیت و تبلیغات باید منطبق با ضوابط و مقررات جاری وزارت و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.
ماده ۱۳ بیمارستان دندانپزشکی موظف است منحصراً از عنوان و نام مصوب و مکتوب در پروانه بهره برداری در تابلوها و سر نسخه ها و دیگر استاد استفاده نماید و انتخاب عناوین دیگر ممنوع است.
ماده ۱۴ رعایت موازین اسلامی و اخلاقی بر اساس قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس مصوب سال ۱۳۷۷ و آیین نامه اجرایی آن مصوب سال ۱۳۸۰ و منشور حقوق بیماران ضروری و نیز نظارت بر اجرای آن به عهده موسس و مسئول فنی میباشد.
ماده ۱۵ در صورت درخواست تعطیلی موقت موسس باید دلایل درخواست تعطیلی خود را حداقل ۳ ماه قبل به طور کتبی و با قید زمان به مسئول فنی و معاونت دانشگاه دانشکده اعلام نماید و حداکثر زمان تعطیلی نباید از ۶ ماه بیشتر باشد.
تبصره: در صورت درخواست تعطیلی بیشتر از ۶ ماه موضوع با ذکر دلایل و مستندات باید به تایید کمیسیون قانونی برسد. ماده ۱۶ نظارت بر این مراکز در سراسر کشور به عهده وزارت معاونت دانشگاه دانشکده میباشد و موسس و مسئولین فنی موظفند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مراجع مذکور و نمایندگان قانونی آنان قرار دهند. این حکم نافی نظارت عالیه وزارت نمی باشد.
ماده ۱۷ در صورت فعالیت افراد فاقد صلاحیت در بیمارستان دندانپزشکی با اداره آن توسط افراد فاقد صلاحیت، متخلف مشمول مجازاتهای قانونی مندرج در ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ خواهد بود.
ماده ۱۸ بیمارستان دندانپزشکی حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی بیمار با مراجعین شده و یا به تشخیص وزارت بر خلاف شئون پزشکی یا عفت عمومی باشد را ندارد استفاده از عناوین مجعول و خلاف حقیقت بر روی تابلو و سر نسخه جرم محسوب و با متخلفین برابر مقررات قانونی رفتار خواهد شد.
ماده ۱۹ در صورت فوت موسس مطابق تبصره ۴ ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی و اصلاحات بعدی اقدام خواهد شد.
تبصره: در صورتی که مدت اعتبار پروانه مسئول مسئولین فنی در این مدت منقضی شود. وراث می بایست نسبت به تمدید مسئولیت وی یا معرفی مسول فنی واجد شرایط اقدام نمایند.
ماده ۲۰ در صورتی که موسس بعلت از کارافتادگی کلی قادر به اداره بیمارستان نباشد، باید در یک مهلت حداکثر ۶ ماهه نسبت به معرفی فرد افراد واجد شرایط دیگری به عنوان جانشین موسس اقدام نماید و چنانچه به علت حجر قادر به اداره بیمارستان دندانپزشکی نباشد قیم وی باید در یک مهلت حداکثر ۶ ماهه نسبت به معرفی فرد افراد واجد شرایط دیگری به عنوان جانشین موسس اقدام نماید تا پس از تایید صلاحیت توسط کمیسیون قانونی پروانه بهره برداری به نام وی صادر گردد تا پس از تایید صلاحیت توسط کمیسیون قانونی پروانه بهره برداری به نام وی صادر گردد.
ماده ۲۱ چنانچه پروانه موسسه به نام اشخاص حقوقی صادر گردیده و صرفاً یکی از اعضا واجد شرایط مقرر در ماده ۴ آیین نامه باشد در صورت فوت حجر با از کارافتادگی آن عضو فرد معرفی شده باید واجد صلاحیت مقرر در ماده یاد شده باشد.
ماده ۲۲ کلیه شرایط استانداردهای ساختمانی و ایمنی ساختمان تجهیزات پزشکی و بهداشتی سایر بخشها بر اساس ضوابط وزارت خواهد بود.
ماده ۲۲ کلیه بیمارستانهای دندانپزشکی موظفند ضوابط و دستور العملهای جدید صادره از سوی وزارت را رعایت نمایند.
ماده ۲۴ تمدید پروانه تاسیس بیمارستان دندانپزشکی هر پنج سال بر اساس این آیین نامه و سایر ضوابط و مقررات جاری وزارت بوده و تمدید پروانه مسئولین فنی بیمارستان و بخشهای پاراکلینیک آن براساس قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی و سایر ضوابط تعیین شده از جمله نظارتهای مستمر در این آیین نامه خواهد بود. موسس موظف است قبل از اتمام اعتبار پروانه های قانونی نسبت به تمدید آن از طریق سامانه صدور پروانه های وزارت اقدام نماید.
ماده ۲۵ تعیین علائم و نشانه های عمومی داخل محوطه بیمارستان راهروها، بخشها، نحوه شناسایی و تفکیک پرسنل بیماران کارکنان پشتیبانی و غیره مطابق ضوابط و دستور العملهای جاری وزارت خواهد بود.
ماده ۲۶ – نگهداری رکوردها و گزارش دهی :
۱-۲۶- نام و مشخصات بیماران اورژانس باید در دفتر مخصوص ثبت و اسامی افراد فوت شده بر حسب دستورالعملهای وزارت با ذکر علت و زمانبندی تعیین شده به معاونت مربوطه دانشگاه / دانشکده گزارش شود.
ماده ۲۷ – شرایط ارزشیابی سایر موارد :
۱-۲۷- درجه ارزشیابی بیمارستانها طبق ارزشیابی سالیانه بر اساس ضوابط مربوطه مشخص میگردد.
تبصره : چنانچه نتیجه ارزشیابی سالیانه زیر استاندارد باشد بر اساس ماده ۲۳ آیین نامه اجرائی ماده ۸ قانون تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ۱۳۶۷ عمل و در صورت لزوم بیمارستان تعطیل خواهد گردید.
۲-۲- بیمارستان باید دارای کمیته های فعال مندرج در ضوابط ارزشیابی باشد.
۲-۲۷- کمیته ها نیز مطابق کمیته های درج شده در استانداردهای اعتبار بخشی بیمارستانی به تناسب تخصص و نیاز این بیمارستانها باشد.
۴-۲۷- بازرسان و مسئولان نظارت هنگام ارزشیابی و ارزیابی بیمارستان و بازدیدهای دوره ای خود موظفند موارد مندرج در این آیین نامه را مورد توجه قرار دهند.
۵-۲۷- درجه ارزشیابی بیمارستانهای مذکور مطابق استانداردها و ضوابط اعتبار بخشی این بیمارستانها که متعاقبا” تدوین و ابلاغ خواهد شد. تعیین می شود.
فصل هفتم – تخلفات :
ماده ۲۸ تخلف از مقررات این آیین نامه حسب قوانین و مقررات مربوطه از جمله قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴/۳/۲۹ و اصلاحات بعدی، قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی و قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی درمانی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام قابل تعقیب خواهد بود.
ماده ۲۹ در صورتی که مؤسس مسئولین فنی و یا سایر کارکنان بیمارستان بیمارستان دندانپزشکی از ضوابط مقررات دستورالعملهای ابلاغی وزارت و الزامات و وظائف خود که در این آئین نامه پیش بینی شده دتخلف نمایند به نحو زیر اقدام خواهد شد.
الف بار اول تذکر شفاهی با فید موضوع در صورتجلسه بازرسی محل توسط وزارت معاونت معاونت دانشگاه دانشکده ذیربط
ب باردوم اخطار کتبی توسط وزارت معاونت معاونت دانشگاه دانشکده ذیربط حداقل به فاصله یک ماه پس از تذکر شفاهی
بار سوم اخطار کتبی توسط و وزارت معاونت معاونت دانشگاه دانشکده ذیربط به فاصله یک ماه از اخطار کتبی قبلی.
تنزل یک درجه ارزشیابی در صورت عدم توجه به سه نوبت تذکرات فوق و اعلام موضوع به سازمان های بیمه گر
تبصره در صورتی که نتیجه ارزشیابی به صورتی باشد که هر سه ماه یک بار درجه ارزشیابی یک درجه تنزل یابد تا وقتی که زیر استاندارد قرار گیرد تعطیلی بیمارستان مطابق تبصره بند ۲۷-۱ ذیل ماده ۲۷ این آیین نامه مقدور خواهد بود.
ه در صورت تکرار و عدم توجه به تذکرات قبلی اعم از شفاهی و کتبی چنانچه اعمال انجام شده مشمول قانون تعزیزات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی مصوب سال ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاحات بعدی باشد، موضوع به کمیسیون ماده ۱۱ قانون یاد شده در دانشگاه دانشکده ارجاع تا در صورت احراز تخلف پرونده جهت صدور رای به محاکم ذیصلاح قانونی احاله گردد و در سایر موارد و حسب مورد پرونده به کمیسیون قانونی و سایر مراجع ذیصلاح ارجاع می گردد.
تبصره ۱ روش اجرای آراء صادره از سوی سازمان تعزیرات حکومتی و مراجع قضائی اعم از تعطیل موقت با دائم بیمارستان دندانپزشکی ابطال پروانه و سایر موارد در کمیسیون قانونی مطرح و برای اقدام به واحدهای ذیربط ارجاع می گردد.
تبصره ۲ در صورت تخطی از ضوابط و مقررات مربوطه و آیین نامه های ابلاغی وزارت و نیز در مواردی که موسس مسئول فنی فاقد صلاحیتهای لازم از سوی کمیسیون قانونی تشخیص داده شوند، موضوع توسط وزارت معاونت به محاکم قضایی احاله و دادگاه پس از بررسی در صورت ثبوت تخلف با رعایت شرایط و امکانات خاطی دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب پروانه تاسیس بهره برداری و یا مسئولین فنی را بطور موقت و یا دائم لغو می نماید که پس از طرح رای صادره در کمیسیون قانونی جهت اجراء به واحدهای ذیربط ابلاغ می گردد.
تبصره ۳ در مواردی که عملکرد بیمارستان دندانپزشکی موجب ورود خسارات جسمانی و یا روانی به بیماران و یا خلاف ضوابط و مقررات قانونی و شرعی باشد و یا موجب اخلال در امنیت و سلامت جامعه شود. به تشخیص رئیس دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی مربوطه بدون رعایت تذکرات و اخطاریه های قبلی قابل طرح در کمیسیون قانونی بوده و با رای کمیسیون مذکور و تایید رای توسط رئیس دانشگاه دانشکده مذکور، موجب تعطیلی موقت بیمارستان دندانپزشکی و ارجاع پرونده به مراجع ذیصلاح خواهد بود.
تبصره ۴ دانشگاه دانشکده ها و بازرسان مربوطه باید موارد تخلف را منطبق با ضوابط قانونی، مقررات جاری وزارت و آیین نامه ها و دستورالعمل های ابلاغی مربوطه بطور مشخص در صورتجلسات و مکاتبات قید و رونوشت آن را به وزارت منعکس نمایند.
ماده ۲۰ مطابق ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تمرکز موسسات صحی مملکتی مصوب سال ۱۳۳۳، وزارت مجاز است که هر یک از موسسات درمانی و تشخیصی کشور را هر زمان لازم باشد مورد بازرسی قرار داده مسئولان بیمارستان مکلفند که هر نوع اطلاعات لازم را در دسترس بازرسان وزارت و یا دانشگاه دانشکده قرار دهند و چنانچه در وسایل لوازم بنا و اداره موسسه درمانی نقصی مشاهده و گزارش شد، مکلف به رفع آن میباشند.
در صورت تسامح مسئولین بیمارستان چنانچه وزارت تشخیص دهد که عدم اجرای امور مذکور موجب بروز مشکلات بهداشتی و درمانی میشود میتواند بعد از اخطار کتبی دستور تعطیلی موقت بیمارستان دندانپزشکی را تا رفع نواقص بدهد و در صورت عدم توجه بیمارستان درخواست لغو دائم پروانه تاسیس را از مراجع ذیصلاح نماید.
تبصره ۱ روش اجرای آراء صادره از سوی سازمان تعزیرات حکومتی و مراجع قضائی اعم از تعطیل موقت با دائم بیمارستان دندانپزشکی ابطال پروانه و سایر موارد در کمیسیون قانونی مطرح و برای اقدام به واحدهای ذیربط ارجاع می گردد.
تبصره ۲ در صورت تخطی از ضوابط و مقررات مربوطه و آیین نامه های ابلاغی وزارت و نیز در مواردی که موسس مسئول فنی فاقد صلاحیتهای لازم از سوی کمیسیون قانونی تشخیص داده شوند، موضوع توسط وزارت معاونت به محاکم قضایی احاله و دادگاه پس از بررسی در صورت ثبوت تخلف با رعایت شرایط و امکانات خاطی دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب پروانه تاسیس بهره برداری و یا مسئولین فنی را بطور موقت و یا دائم لغو می نماید که پس از طرح رای صادره در کمیسیون قانونی جهت اجراء به واحدهای ذیربطابلاغ می گردد.
تبصره ۳ در مواردی که عملکرد بیمارستان دندانپزشکی موجب ورود خسارات جسمانی و یا روانی به بیماران و یا خلاف ضوابط و مقررات قانونی و شرعی باشد و یا موجب اخلال در امنیت و سلامت جامعه شود. به تشخیص رئیس دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی مربوطه بدون رعایت تذکرات و اخطاریه های قبلی قابل طرح در کمیسیون قانونی بوده و با رای کمیسیون مذکور و تایید رای توسط رئیس دانشگاه دانشکده مذکور، موجب تعطیلی موقت بیمارستان دندانپزشکی و ارجاع پرونده به مراجع ذیصلاح خواهد بود.
تبصره ۴ دانشگاه دانشکده ها و بازرسان مربوطه باید موارد تخلف را منطبق با ضوابط قانونی، مقررات جاری وزارت و آیین نامه ها و دستورالعمل های ابلاغی مربوطه بطور مشخص در صورتجلسات و مکاتبات قید و رونوشت آن را به وزارت منعکس نمایند.
ماده ۲۰ مطابق ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تمرکز موسسات صحی مملکتی مصوب سال ۱۳۳۳، وزارت مجاز است که هر یک از موسسات درمانی و تشخیصی کشور را هر زمان لازم باشد مورد بازرسی قرار داده مسئولان بیمارستان مکلفند که هر نوع اطلاعات لازم را در دسترس بازرسان وزارت و یا دانشگاه دانشکده قرار دهند و چنانچه در وسایل لوازم بنا و اداره موسسه درمانی نقصی مشاهده و گزارش شد، مکلف به رفع آن میباشند.
در صورت تسامح مسئولین بیمارستان چنانچه وزارت تشخیص دهد که عدم اجرای امور مذکور موجب بروز مشکلات بهداشتی و درمانی میشود میتواند بعد از اخطار کتبی دستور تعطیلی موقت بیمارستان دندانپزشکی را تا رفع نواقص بدهد و در صورت عدم توجه بیمارستان درخواست لغو دائم پروانه تاسیس را از مراجع ذیصلاح نماید.
ماده ۳۱ این آئین نامه در ۷ فصل و ۳۱ ماده و ۳۱ تبصره و به همراه فرم تعیین جانشین و ضمائم ساختمانی تجهیزاتی و بهداشتی در ۶ ماده و ۴ تبصره تصویب و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجراء است.
تبصره : عدم پیشرفت فیزیکی و تجهیزاتی به میزان ۷۵ به تشخیص کمیسیون قانونی در مدت قید شده موافقت اصولی صادره موجب ابطال آن خواهد بود در مواردی که پیشرفت پروژه بیشتر از %۷۵ باشد. با تصویب و تایید کمیسیون قانونی بمدت حداکثر ۶ ماه تا یکسال مهلت برای اتمام پروژه داده خواهد شد.
۲-۱- ضوابط فنی، مساحت زمین و کلیه فضاهای فیزیکی بیمارستان از قبیل اورژانس دندانپزشکی و دهان و دندان درمانگاه سرپایی بخشهای بستری اطاقهای عمل بخشهای پاراکلینیکی و خدمات تشخیصی نقشه ساختمان و تاسیسات بیمارستان باید منطبق با استانداردهای وزارت و ضوابط خاص بیمارستانی و تحت نظارت دفتر فنی وزارت دانشگاه دانشکده مربوطه دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی باشد.
-۲-۱- تاییدیه نهایی وزارت مبنی بر انطباق اجرای ساختمان با نقشه مصوب اولیه جهت اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری الزامی است. لازم بذکر است کلیه نقشه های ساختمانی و تایید احداث یا بازسازی ساختمان، تجهیز آن و تایید اجرای نقشه ها توسط کمیته عمرانی دانشگاه دانشکده متشکل از کارشناسان معاونت درمان معاونت بهداشت و دفتر فنی دانشگاه دانشکده دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی می باشد، به دانشگاه دانشکده ارسال خواهد شد.
-۴-۱- در مورد خدمات سرپایی حداقل ۱۰/۸۰ متر مربع به ازای هر یونیت در نظر گرفته شود… حداقل مساحت بنای قابل قبول به ازای هر تخت بیمارستانی ۵۰ متر مربع می باشد.
-۵-۱- حداقل و نوع تعداد تختهای بیمارستانی با توجه به نظر وزارت یا دانشگاه دانشکده مربوطه بر اساس ضوابط تعیین شده سطح بندی خدمات و …) خواهد بود ولی به هر حال نباید از ۳۲ تخت کمتر باشد.
— در صورت افزایش بخشهای دندانپزشکی و بستری و پاراکلینیک به غیر از داروخانه آزمایشگاه و رادیولوژی باید مطابق ضوابط آیین نامه های مربوطه اقدام گردد.
-۷-۱- کلیه قسمتهای بیمارستان از جمله محوطه اتاق عمل اتاقهای بستری سالن انتظار آزمایشگاه و داروخانه باید دارای وسائل ایمنی از جمله : کپسول ضد حریق نصب شده در محل مناسب دستگاه مشخص کننده دود (Detector smoke باشد و کلیه کارکنان آموزشهای لازم در این زمینه را دیده باشند بطوریکه در هر شیفت افراد آموزش دیده حضور داشته باشند.
— بیمارستان و بخشهای مربوطه آن می بایست مطابق ضوابط و مقررات جاری وزارت به تمام لوازم و تجهیزات فنی و اداری مورد نیاز منجمله سیستم برق اضطراری مجهز باشد و رعایت استانداردهای مربوط به ساختمان، فضا و تجهیزات فنی و اداری مطابق دستور العملهای مربوطه وزارت الزامی است.
تبصره، بیمارستان بایستی دارای واحد مهندسی پزشکی بطور مستقل با در قالب قرارداد همکاری به منظور نگهداری و تعمیر و کنترل کیفی دستگاهها و ملزومات پزشکی باشد.
— بیمارستانها باید حداقل یک دستگاه آمبولانس برای تمام ساعات فعالیت در اختیار داشته باشند.
۱۰-۱- آمبولانس بیمارستان صرفاً مجاز به انتقال یا جابجایی بیماران تحت درمان خود در موارد مورد نیاز می باشد.
-۱۱-۱- مشخصات فنی تجهیزات ملزومات و خدمه آمبولانس بر اساس ضوابط مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خواهد بود.
۱۲-۱- بخش فوریتهای دندانپزشکی بیمارستان دندانپزشکی بایستی امکانات نیروهای تخصصی و کادر پیراپزشکی مورد نیاز را برای درمان بیماران اورژانسی خود بصورت ۲۴ ساعته در اختیار داشته باشد و هیچ بیمار اورژانسی دهان و فک نمی بایست به مرکز دیگری انتقال داده شود.
همچنین مطابق ضوابط وزارت، حتی در خصوص بیمارانی که در حیطه تخصصی یک بیمارستان نباشند. کلیه بیمارستانها موظف به ارائه خدمات پایه اورژانسی بوده و پس از انجام اقدامات حیاتی اولیه مجاز به اعزام بیمار به مرکز تخصصی مربوطه می باشند. لذا تجهیزات و امکانات یک اورژانس عمومی ضروری می باشد.
۱۳-۱ – تامین تجهیزات و ملزومات دندانپزشکی و پزشکی مورد نیاز در بیمارستان دندانپزشکی، متناسب با فعالیت بخش های موجود بیمارستان دندانپزشکی مطابق با لیست پیوست خواهد بود.
-۱۴-۱- کنترل کیفی و کالیبره نمودن دستگاههای موجود بطور دوره ای و مستمر برابر ضوابط و مقررات اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت ضروری است.
۱۵-۱- لیست نوع دستگاههایی دندانپزشکی که مشمول سطح بندی میشوند. جهت اعلام به معاونت تهیه و به آیین نامه الحاق می گردد.
۱۶-۱- بیمارستان مکلف به رعایت کلیه الزامات و استانداردهای وزارت در کلیه زمینه ها و خرید یونیت ها و تخت های بیمارستانی منطبق بر آخرین استانداردهای ابلاغی وزارت متبوع میباشد.
ماده ۲ – مقررات بهداشتی :
مقررات بهداشتی به منظور کنترل عفونت در بیمارستان به شرح ذیل می باشد :
-۱-۲- هر بیمارستان باید دارای یک کمیته کنترل عفونت بیمارستان طبق ضوابط اعلامی وزارت باشد.
تبصره مسئولیت نظارت بر برنامه های کنترل عفونت بیمارستان از جمله عملکرد صحیح تجهیزات استریل کننده آموزشهای منظم و دوره ای پرسنل و عملکرد صحیح آن بر عهده این کمیته است.
۲-۲- بیمارستانها مکلفند بر اساس دستور العمل کشوری کنترل عفونت که توسط وزارت اعلام می گردد. اقدام نمایند.
۲-۲- بیمارستانها بایستی وسایل محافظت فردی (Personal Proteive Equipment) متناسب با بخش مربوطه فراهم نمایند.
—- لابراتوارهای مربوطه باید دارای تهویه هوا باشند و از نظر کنترل عفونت و شرایط بهداشتی استاندارد باشند.
۵-۲- اتاقهای عمل باید تحت فشار مثبت نسبت به فضاهای بیرونی بوده و تهویه آنها ۲-۱۵ مرتبه در ساعت هوا را تعویض نماید.
— در مسیر جریان هوا باید فیلترهای اولیه برای گرد و غبار و فیلتر نهایی HEPA وجود داشته باشد.
-۷-۲- کلیه پرسنل بویژه قسمت خدمات بیمارستان بایستی بر علیه هپاتیت B و سایر بیماریهایی که واکسیناسیون بر علیه آنها را وزارت ضروری می داند واکسینه شوند.
ماده ۳ – مقررات بهداشت محیطی مقررات بهداشتی که باید در بیمارستانها رعایت شود به شرح ذیل می باشد.
۱-۲- درب اصلی بیمارستان بایستی از طریق یکی از خیابانهای اصلی و یا فرعی قابل دسترسی برای تردد وسایل نقلیه از جمله آمبولانس ماشینهای آتش نشانی و غیره به دور از هر نوع مراکز مزاحم و آلوده کننده باشد.
-۲-۲- آب بیمارستان از شبکه های عمومی آب آشامیدنی تامین شده یا دارای شبکه آب خصوصی با رعایت استانداردهای آب آشامیدنی کشور باشد و همچنین دارای مخزن ذخیره آب به میزان کافی باشد و کنترلهای بهداشتی در مورد مخازن ذخیره آب صورت گیرد.
-۲-۲- سیستم جمع آوری فاضلاب بیمارستان باید سیستمی باشد که سطوح خاک آبهای سطحی و آبهای زیر زمینی را آلوده نکند. بند پایان و جوندگان به آن دسترسی نداشته باشد و متعفن و به منظره نباشد با اولویت روشهای زیر :
-۱-۴-۲- چنانچه شهرداری دارای سیستم جمع آوری تصفیه و دفع فاضلاب در حال بهره برداری و کارآمد باشد.
دفع فاضلاب بیمارستان به سیستم همانند مشترکین فاضلاب عادی خواهد بود.
۲-۲-۲- در مورد شهرهائیکه دارای شبکه جمع آوری فاضلاب بوده و فاقد تصفیه خانه باشد اتصال فاضلاب بیمارستان به شکبه پس از استفاده از سپتیک تانک و ضد عفونی کامل پساب بلامانع است.
۲-۲-۲- در صورت عدم سیستم شبکه فاضلاب در منطقه سیستم کامل تصفیه فاضلاب برای بیمارستان الزامی است.
ماده ۴ – مقررات بهداشتی در مورد روش جمع آوری زباله های خطرناک (عفونی) :
-۱-۴- زباله های خطرناک عفونی) در مبدا تولید از زباله های معمولی (عادی) تفکیک شده و در کیسه های زرد رنگ مقاوم ضد نشت جمع آوری و در مخزن زرد رنگ قابل شستشو و ضد عفونی نگهداری گردد و پس از جمع آوری بایستی به نحوی به زباله های بی خطر تبدیل شود و در حمل و نقل آن ضوابط بهداشتی رعایت گردد.
-۲-۴- کلیه سرنگهای استفاده شده و زباله های تیز و برنده در قسمتهای مختلف بیمارستان بایستی طبق دستور العمل های وزارت در ظروف استاندارد (Safty Box) جمع آوری و به نحو مقتضی امحاء گردد.
– زباله های معمولی (عادی) بیمارستان در کیسه زباله مشکی رنگ مقاوم ضد نشت جمع آوری و در مخزن آبی رنگ قابل شستشو و ضد عفونی نگهداری گردد.
-۴-۴- به تعداد کافی مخزن زباله با رنگ و حجم مناسب سالم – درب دار پدالی در بخشهای مختلف بیمارستان قرار داده شود و به طور مرتب زباله ها تخلیه حداقل هر نوبت کاری و زباله دانها شستشو و ضد عفونی شود.
-۵-۴- پسمانده های پرتوزا (رادیواکتیو تحت شرایط خاص خود زیر نظر مسئول بهداشت پرتوها (فیزیک بهداشت بخش مربوطه برابر ضوابط اعلام شده توسط وزارت و سازمان انرژی اتمی، مدیریت خواهند شد.
— اعضا و اندامهای قطع شده و بایستی مجزا جمع آوری و جهت دفن به گورستان محل حمل شده و به روش خاص خود دفن گردد.
۷-۴- هنگامیکه سه چهارم ظروف و کیسه های زباله پر شد باید درب آنها را بسته و به محل نگهداری موقت انتقال داد.
— حمل زباله ها در داخل بخشهای بیمارستان باید بوسیله ترولی چرخدار یا ظروف (Bib) چرخدار یا گاریهایی که برای هیچ منظور دیگری از آنها استفاده نمی شود انجام گردد. تعویض ترولی با گاری چرخدار از انتهای بخش تا محل نگهداری موقت ضروری است.
ماده ۵ – محل نگهداری موقت زباله دارای اتاق با فضای مناسب با حجم زباله های تولید شده درب دار مسقف با شرایط بهداشتی از جمله :
کف سالم و قابل شستشو نشت ناپذیر و محکم
دارای شیب مناسب بطرف کفشوی
وصل پساب به سیستم تصفیه بیولوژیکی فاضلاب یا چاه جاذب
دیوارها تا سقف قابل شستشو
دارای شیر آب سرد و گرم
غیر قابل نفوذ برای حشرات و حیوانات
جهت نگهداری انواع زباله قسمت بندی و علامت گذاری شده باشد.
ارتباط مناسب با بخشها داشته باشد.
-۱-۵ دفع زباله های بیمارستان مطابق دستورالعملهای مربوطه خواهد بود. وسیله جمع آوری پسماندها به راحتی به محل ذخیره دسترسی داشته باشد. هیچ کیسه محتوی زباله بدون داشتن بر چسب و تعیین نوع محتوای کیسه از محل تولید خارج نشود.
کلیه پرسنل در خصوص تفکیک زباله آموزشهای لازم را دیده باشند افرادی که وظیفه جمع آوری حمل و دفع زباله های خطرناک را بعهده دارند نسبت به خطرات این مواد آگاه باشند و آموزشهای لازم را دیده باشند.
– ۲-۵- مراکز نگهداری و تهیه و توزیع مواد غذایی آشپزخانه سردخانه انبار و آبدارخانه برابر مقررات ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی خواهد بود.
۲-۵- کلیه وسایل تخت بیمار از قبیل ملحفه ها تشک پتو بالش و روتختی ها باید بطور مرتب و حداقل روزی یکبار تعویض گردد به نحوی که پیوسته سالم تمیز و عاری از آلودگی باشد.
-۴-۵- کلیه پنجره های مشرف به کوچه ها و خیابانهای پر سرو صدا باید دارای شیشه دو جداره باشد. میز مخصوص غذا و کمدهای کنار تخت بایستی سالم و رنگ آمیزی شده و تمیز و فاقد گوشه های تیز
-۶-۵ اتاق ها و کلیه وسایل و تجهیزات موجود در آن بطور روزانه نظافت گردد.
-۷-۵ میزها و کمدهای استیل نیاز به رنگ آمیزی ندارند.
تهویه کلیه اتاقها می بایست به نحو مناسب و بهداشتی انجام شود بطوریکه به منظور ایجاد حرارت و برودت لازم بایستی از سیستم تهویه مطبوع با از سیستم حرارت مرکزی شوفاژ) و کولر آبی گازی) استفاده شود.
تبصره -در خصوص بیمارستانهای جدید الاحداث استفاده از سیستم تهویه مطبوع ضروری است.
ه از استقرار گلدانهای خاک دار در کلیه اتاقهای بیماران خودداری گردد.
-۹-۵ کف کلیه اتاقها و راهروها در بخشها بایستی بطور مرتب در هر نوبت کاری نظافت و سپس با تی آغشته به محلول مناسب ضد عفونی گردد.
۱۰-۵- کلیه توالتها دستشویی ها و حمامهای بخشها بایستی بطور مرتب و حداقل در دو نوبت کاری و روزانه تمیز و ضد عفونی گردد.
۱۱-۵ وجود حداقل یک نفر کارشناس بهداشت محیط شاغل در بیمارستان که بطور مستمر (روزانه) عوامل بهداشت محیطی بیمارستان را کنترل نماید، ضروری است.
-۱۲-۵- هنگام صدور پروانه تاسیس و بهره برداری تاییدیه معاونت بهداشتی دانشگاه دانشکده مربوطه برای بیمارستان ضرورت دارد.
۱۳-۵- کلیه دستورالعملهای بهداشت محیطی ابلاغی از طرف وزارت توسط بیمارستان دندانپزشکی، لازم الاجرا می باشد.
ماده ۶ – شرایط اختصاصی بخشهای اتاق عمل :
اتاق های عمل ضمن دارا بودن شرایط بهداشتی سایر اتاقها بایستی دارای شرایط ویژه به شرح ذیل باشد :
-۱- کف در کلیه قسمتهای اتاق عمل باید سالم بدون درز و شکاف و جنس آن از کف پوش مناسب و به گونه ای باشد که ذرات از آن جدا و در فضا پخش نگردد و نیز غیر قابل نفوذ به آب و قابل شستشو بوده و محل اتصال کف به دیوار بدون زاویه باشد.
-۲- دیوارها باید تا سقف کاشی کاری و رنگ کاملاً روشن سالم و بدون درز و شکاف و ترک خوردگی و مقاوم به مواد ضد عفونی کننده و پاک کننده باشد.
۲-۶- سقف سالم بدون درز و شکاف و ترک خوردگی و برنگ روشن و قابل شستشو باشد.
— ورودی به بخش اتاق عمل خطر قرمز میبایستی بوسیله حفاظی به ارتفاع ۲۰ سانتی متر از فضاهای طرفین جدا شود و کلید و پریزهای برق ضد جرقه و دارای اتصال زمین باشند.
— توالت و دستشویی با شرایط بهداشتی به تعداد کافی در مجموعه اتاقهای عمل قبل از اتاق رختکن و خط قرمز در نظر گرفته شود.
— نفسه های لباس اتاق عمل بایستی دارای شرایط بهداشتی بوده و برای کل پرسنل اتاق عمل مجزا باشد.
— هوا بطور مرتب با روش مناسب تهویه و رطوبت نسبی آن بین ۶۰-۵۰ درصد و دمای خشک بین ۲۴-۲۰ درجه سانتیگراد باشد.
— اتاق عمل بایستی بطور مرتب و به روش مناسب ضد عفونی گردد.
— محل رختکن جراح و کادر پرستاری و تکنسینها ضمن برخورداری از شرایط بهداشتی و رعایت موازین انطباق باید دارای کمد لباس انفرادی و دوش نیز باشد.
-۱- وجود اتاق وسایل استریل با قفسه های مورد لزوم جهت نگهداری وسایل رسیده از بخش CSR بخش استریلیزاسیون مرکزی الزامی است.
-۱۱- جهت نگهداری وسایل تمیز کننده و تجهیزات مکانیکی نظافت مواد پاک کننده و ضد عفونی کننده بایستی اتاق مخصوص با شرایط بهداشتی در نظر گرفته شود.
۱۲-۶ وجود یک محل شستشوی مجهز به سیستم آب گرم و سرد و تسهیلاتی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن پوتین ها چکمه ها کفشها و تی الزامی است.
-۱۳-۶- اتاق استراحت کادر اتاق عمل بایستی در قسمت رختکن های محوطه بخش اتاق عمل مستقر گردد.
-۱۴-۶- کلیه توالتها دستشوئیها و حمامهای اتاق عمل بایستی بطور مرتب و روزانه حداقل دو مرتبه با مواد ضد عفونی کننده مناسب گندزدایی گردد.
۱۵-۶- سینک اسکراپ برای خانمها و آقایان باید جدا باشد.
۱-۹ ورودی پرسنلی و بیماران مجزا باشد. اطاقی جهت ایستگاه پرستاری در نظر گرفته شود. دیوارهای فاقد طاقچه زاویه و درز باشد. کف پوش آنتی استاتیک باشد. در کنار یونیتهای جراحی اتاق واشینگ به تعداد هر تخت عمل ۳/۲ متر مربع بوده و استقرار اطاق واشینگ در محل کم تردد با تهویه مناسب باشد.
اتاق عمل فاقد پنجره و یا پنجره دو جداره یا شیشه مشجر باشد.