انواع نرم افزار حسابداری برای چه مشاغلی مناسبند؟

صفحه اصلی » مقالات » انواع نرم افزار حسابداری برای چه مشاغلی مناسبند؟

نرم افزار حسابداری برای مشاغل
راهنمای مطالعه

انواع نرم افزار حسابداری برای چه مشاغلی مناسبند؟

با گسترش دنیای تجارت الکترونیک و دیجیتالی‌شدن امور مالی و اداری، فراگیری نرم‌افزارهای اتوماسیون مالی و اداری نیز بیشتر شده و در این میان نرم افزار حسابداری یکی از پرکاربردترین ابزارهای دیجیتال به شمار می‌رود. از آنجا که سازمان‌های مختلف مانند وزارت دارایی و اقتصاد، کسب‌وکارها و اشخاص در سطوح متفاوت را ملزم به استفاده از این نوع نرم‌افزار می‌کنند، دیگر روش سنتی و دستیِ حسابرسی قابل‌قبول نیست.

شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، فروشگاهی، تولیدی، بازرگانی، پخش و توزیع یا خدماتی یا به‌عنوان مدیر یک سازمانِ دولتی یا خصوصی و حتی به‌عنوان فردی که مایل به مدیریت امور مالی خود باشد، می‌توانید از نرم‌ افزار حسابداری استفاده کنید. فقط کافیست بدانید چه نرم‌افزاری برای شما مناسب است.

برای این کار با مرور انواع نرم افزار حسابداری و شناخت ویژگی‌های هر یک از آن‌ها، می‌توانید تفاوت نرم‌افزارهای مختلف را شناخته و با توجه به نیاز خود، بهترین نمونه نرم افزار حسابداری را انتخاب کنید.

انواع نرم افزار حسابداری

به‌دلیل جامع‌بودن و پیچیدگی کار حسابداری و حسابرسی و نیازهای متنوع کسب‌وکارهای مختلف در این زمینه، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، هر بخش از حسابداری را در یک سیستم یا ماژول تعریف کرده‌اند که خود می‌توانند به‌صورت مجزا بخشی از کار حسابداری را انجام دهند اما با توجه به نیاز کارفرما و طبق تجربه سال‌های گذشته، چندین سیستم در یک نرم افزار حسابداری تلفیق شده و برای کسب‌وکارهای مختلف استفاده می‌شوند.

ماژول نرم افزار حسابداری

سیستم‌های متداول نرم افزار حسابداری عبارتند از:

    • حسابداری
    • دریافت و پرداخت
    • حقوق و دستمزد
    • اموال و دارایی
    • تامین و انبار
    • فروش
    • تولید
    • پیمانکاری
    • پخش

بر این اساس، نرم افزار حسابداری را به سه دسته کلی نرم افزار حسابداری شرکتی، نرم افزار حسابداری فروشگاهی و نرم افزار حسابداری شخصی تقسیم می‌کنند:

مشاغل مناسب نرم افزار حسابداری شرکتی

این نوع نرم‌افزار را می‌توان به دو صورت عام یا سفارشی تهیه کرد. نرم‌افزار عمومی شرکتی معمولا شامل موارد زیر است:

حسابداری بازرگانی: در این نوع نرم افزار حسابداری، نظارت بر موجودی انبار و محاسبه سودوزیان از اهمیت بسیاری برخوردار است و معمولا سیستم‌های حسابداری، دریافت و پرداخت، تامین و انبار، فروش، اموال و دارایی را شامل می‌شود.

حسابداری تولیدی: حسابداری تولیدی که به تولیدکننده‌های کوچک تا بزرگ اشاره دارد، بیشتر در صنایع مونتاژ و بسته‌بندی استفاده می‌شود که با خرید مواد اولیه، تغییراتی بر روی آن‌ها اعمال و به‌عنوان کالای نهایی به بازار عرضه می‌کنند. در نتیجه محاسبه بهای تمام‌شده مواد اولیه و کالای نهایی در برنامه‌ریزی و مدیریت بودجه تاثیر به‌سزایی دارد.

با نظارت بر تمامی روند خرید، فروش و تولید با استفاده از این نوع نرم‌افزار، اتلاف مواد اولیه به حداقل رسیده و میزان سربار مشخص شده، برآورد قیمت‌ها ساده‌تر و کار انبارگردانی و تگ‌زدن محصولات نیز به‌راحتی انجام می‌شود.

نرم افزار حسابداری تولیدی معمولا شامل سیستم حسابداری، دریافت و پرداخت، تولید، تامین و انبار، فروش، حقوق و دستمزد و دارایی و اموال است.

حسابداری خدماتی: در شرکت‌های خدماتی، معمولا ثبت اطلاعات مالی و کنترل میزان تبادل نقدینگی بر حسب ورود و خروج آن، میزان فروش خدمات و مدیریت تبادلات مالی مانند چک‌ها و صورت‌حساب‌ها بسیار مهم هستند.

نرم افزار حسابداری خدماتی

بر این اساس، نرم افزار حسابداری خدماتی معمولا شامل سیستم حسابداری، دریافت و پرداخت، فروش و دارایی و اموال است تا به مدیریت فروش، پرداختی‌ها و مغایرت‌های بانکی نظارت داشته باشد.

حسابداری پیمانکاری: شرکت‌های پیمانکاری که پروژه‌های مختلف را مدیریت و بخش‌های مختلف آن را به گروه‌های دیگر واگذار می‌کنند، برای مدیریت صحیح این پروژه‌ها، از نظر هزینه و بودجه مطمئنا به نرم افزار حسابداری نیاز دارند. چون با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند به‌راحتی تمامی پروژه‌های خود را به‌صورت همزمان ثبت، دسته‌بندی و از تمامی بخش‌های آن‌ها، مانند هزینه، صورت‌وضعیت و صورت‌حساب گزارش تهیه کنند.

برای این کار معمولا نرم افزار حسابداری پیمانکاری شامل سیستم حسابداری و حسابداری ویژه پیمانکاری، دریافت و پرداخت و حقوق و دستمزد است.

حسابداری پخش و توزیع: شرکت‌های پخش و توزیع به‌دلیل ماهیت فعالیت خود و سروکارداشتن با شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف، از اصلی‌ترین کاربران نرم افزار حسابداری محسوب می‌شوند که می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار، خیلی راحت برای بازاریابان خود پورسانت، سقف فروش و منطقه فروش تعیین کرده و از امکاناتی همچون تائید سفارش، وصول فاکتور، گزارش‌گیری، توزیع سرد و گرم را نیز برخوردار باشند.

با توجه به نیاز شرکت‌های پخش و توزیع، نرم افزار حسابداری پخش معمولا شامل سیستم حسابداری، دریافت و پرداخت، فروش، تامین و انبار، پخش، دارایی و اموال و حقوق و دستمزد است.

مشاغل مناسب نرم افزار حسابداری فروشگاهی

نرم افزار حسابداری فروشگاهی همان طور که از نام آن پیداست برای پایانه‌های فروشگاهی طراحی شده است که اکثر شرکت‌های نرم‌افزاری در طی سال‌های گذشته، این نرم‌افزار را برای اصناف مختلف بهینه کرده تا کار حسابداری آن‌ها بیش از پیش ساده‌تر شود. این نرم‌افزارها معمولا برای اصناف مختلف مانند سوپرمارکت، طلافروشی، نانوایی، لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و … طراحی شده‌اند.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی

استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی باعث افزایش سرعت و دقت در عملیات فروشگاهی شده و با مدیریت موجودی و انبار، سودوزیان، مانده حساب و پشتیبان‌گیری، رضایت صاحبان کسب‌وکار و مشتری را در پی دارد. علاوه‌ بر این با الزام سازمان امور مالیاتی به ثبت صورت‌حساب‌های الکترونیکی برای صندوق‌های فروشگاهی، استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی به یک نیاز اساسی تبدیل شده است.

نرم افزار حسابداری شخصی

نرم افزار حسابداری شخصی در واقع پایه‌ای‌ترین نوع نرم افزار حسابداری است که نسبت به نوع شرکتی و فروشگاهی، خدمات محدودتری را ارائه می‌دهد. افراد برای مدیریت مالی خود، شامل ثبت هزینه و درآمد، اقساط و چک، دریافتی‌ها و پرداختی‌ها و در نهایت بودجه‌بندی و تهیه گزارش از این داده‌ها می‌توانند از این نوع نرم‌افزار استفاده کنند.

نرم افزار حسابداری سیناپردازش

شرکت نرم‌افزاری سیناپردازش با ارائه دو نرم افزار حسابداری سینا و نرم افزار حسابداری آسان، نیاز شما را در حسابداری و حسابرسی دیجیتال کاملا برطرف کرده و مدیریت فرایندهای مالی کسب‌وکار شما را بهبود می‌بخشد. برای دریافت مشاوره درباره این نرم‌افزارها می‌توانید با مشاورین سیناپردازش در تماس باشید.

نرم افزار حسابداری آسان

مزایای نرم افزار حسابداری

اگر هنوز هم ذره‌ای شک و تردید درباره استفاده از نرم افزار حسابداری دارید، به مزایایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، با دقت توجه کرده و مزیت آن را برای کسب‌وکار خود در نظر بگیرید:

    • دقت و سرعت در انجام محاسبات
    • گزارش‌گیری‌های سالانه، ماهانه و روزانه که نقاط ضعف و قوت شما در کسب‌وکار را مشخص می‌کنند
    • کاهش نیروی انسانی و به‌تبع کاهش هزینه‌ها در زمینه پرداخت حقوق، بیمه و …
    • مدیریت و نگهداری آسان اسناد و امنیت بیشتر آن‌ها
    • حسابداری و حسابرسی آسان با کاهش خطاهای انسانی
    • صدور فاکتور دیجیتال و تسهیل آن در حسابرسی مالیاتی
    • نظارت بر گردش حساب، موجود و انبار برای داشتن برنامه‌ریزی بهتر
    • تجمیع فرایندهای مالی و تجاری

اصرار بر انجام روند سنتی در دنیای دیجیتال، صرفا شما را از صف رقیبان عقب‌تر نگه می‌دارد، پس برای همگام‌شدن با دنیای امروز، هرچه سریع‌تر کسب‌وکار خود را با استفاده از نرم‌افزارهای موردنیاز ارتقا دهید.

0 پاسخ

خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *