فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

تاسیس و بهره برداری مرکز جامع توانبخشی

راهنمای مطالعه

تاسیس و بهره برداری مرکز جامع توانبخشیtavanbakhshi copy

هدف نظام مند نمودن تشکیل مراکز توانبخشی شفافیت و استاندارسازی فعالیتهای این مراکز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه سلامت مستندات قانونی مرتبط اصل ۱۳۸ قانون اساسی ماده ٢۴ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی

مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات بعدی بند ۱۱ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مصوب ۱۳۶۷ و ماده ۸ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ۱۳۹۶ و آئین نامه اجرائی آن مصوب سال ١٣۶۵ هیئت محترم وزیران و اصلاحات سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۱

فصل أول اختصارات و تعاریف تاسیس و بهره برداری مرکز جامع توانبخشی

ماده ۱ اختصارات و تعاریف در این آئین نامه به شرح زیر است:

۱-۱- وزارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت» معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۲۰۱ معاونت دانشگاه / دانشکده معاونت درمان دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دانشگاه دانشکده دانشگاه ها دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و دانشگاه علوم

۱-۰- کمیسیون قانونی کمیسیون تشخیص امور پزشکی موضوع ماده ۲۰ قانون مربوط به مقررات امور بهزیستی و توانبخشی پزشکی ، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات بعدی

١-۶- پروانه های قانونی پروانه های بهره برداری تاسیس و مسئولین فنی

۹-۱- مرکز جامع توانبخشی پزشکی مرکزی است که پس از اخذ پروانه ها و مجوزهای لازم در چارچوب این آیین نامه خدمات فراگیر توانبخشی را در تمامی سطوح نظام سلامت در ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی به صورت سرپایی و روزانه توسط تیم توانبخشی به بیمار ارائه می کند.

ماده ۲- مراکز جامع توانبخشی دارای شش حوزه فعالیت به شرح ذیل می باشد

۱-۲- اختلالات جسمی – حرکتی و درد به افراد دچار اختلالات جسمی حرکتی با منشأ سیستم عصبی مرکزی، نخاع و ریشه های مربوطه اعصاب محیطی و سیستم اسکلتی عضلانی و بیماران خاص ارائه خدمات نماید.

-۲-۲- اختلالات رشدی (تکاملی به کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات جسمی حرکتی، ذهنی ارتباطی گفتار و زبان اجتماعی و رفتاری ارائه خدمت می نماید.

۲۲ اختلالات اعصاب و روان خدمات روان درمانی آموزش پیش حرفه ای و حرفه ای، آموزش مهارتهای اجتماعی و شغلی را در جهت بازگرداندن هرچه سریعتر بیمار به اجتماع ارائه می نماید.

— اختلالات شناختی در حیطه فرایندهای شناختی و در اختلالات پیشرونده عصبی اکتسابی و رشدی ارائه خدمات می نماید.

— – اختلالات بینایی به ارائه خدمات در اختلالات بینایی از جمله کم بینایی یا نابینایی می پردازد.

— اختلالات شنوایی گفتار و زبان به ارائه خدمات در حیطه اختلالات شنوائی گفتار و زبان می پردازد.

تبصره با راه اندازی حداقل سه مورد از حوزه فعالیتهای شش گانه ذکر شده در بندهای ماده دو مرکز جامع توانبخشی ایجاد می گردد.

ماده ۳ – مرکز موظف است نسبت به بکارگیری گرایش های تحصیلی شامل دانش آموختگان رشته های تخصصی پزشکی دانش آموختگان حیطه توانبخشی با حداقل درجه کارشناسی در هر یک از رشته های ۶ گانه توانبخشی شامل کاردرمانی فیزیوتراپی گفتار درمانی شنوایی شناسی بینایی سنجی و ارتوپدی فنی کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی یا مشاوره توانبخشی و همچنین دانش آموختگان روانشناسی، مددکاری اجتماعی پرستاری تغذیه ژنتیک و مشاور حقوقی است که از یکی از مراکز معتبر و مورد تایید دانشگاهی داخل و یا خارج از کشور فارغ التحصیل گردیده اند اقدام نماید.

۱-۲ – شاغلین مرکز مشتمل بر اعضاء تمام وقت و مشاور میباشند که بنا بر حوزه فعالیت آن مرکز تعیین می گردند.

فصل دوم – شرایط تاسیس و بهره برداری

ماده – موافقت اصولی مرکز مطابق آیین نامه و ضوابط و مقررات جاری وزارت به افراد حقیقی و یا حقوقیواجد شرایط که صلاحیت آنان به تایید کمیسیون قانونی رسیده باشد؛ داده می شود.

۴-١- شخص حقیقی متقاضی تاسیس باید دارای مدرک دکتری رشته پزشکی و یا فارغ التحصیل دانشگاهی یکی از رشته های علوم توانبخشی شامل کاردرمانی فیزیوتراپی گفتار درمانی شنوایی شناسی، بینایی سنجی و ارتوپدی فنی در مقطع کارشناسی و یا بالاتر باشد .

٢۴- چنانچه اشخاص حقیقی بیش از یک نفر باشند؛ درخواست موافقت اصولی صرفاً در قالب شخصیت حقوقی قابل پذیرش خواهد بود که در این صورت نیز یکی از اعضاء موسس باید دارای مدرک تحصیلی ذکر شده در موضوع بند ۱۰۰ باشد.

تبصره ۱، موسس حقیقی و مسئول فنی در صورت احراز شرایط این آیین نامه میتواند شخص واحدی باشد.

تبصره مدت اعتبار و تمدید موافقت اصولی صادره براساس مفاد قرارداد تاسیس منعقده بین معاونت دانشگاه دانشکده و موسس بوده و در صورت عدم تکمیل مبارک در مدت مقرر در قرارداد تاسیس، تمدید آن منوط به ارائه گزارش و مستندات پیشرفت کار مورد تائید معاونت و تائید نهایی کمیسیون قانونی خواهد بود.

ماده ۵ موسس مکلف است مراحل اجرای موافقت اصولی و مفاد قرارداد تاسیس مبنی بر پیشرفت کار را به همراه مستندات لازم حداقل هر ۶ ماه یک بار به معاونت دانشگاه دانشکده اطلاع دهد.

در صورت عدم ارائه گزارش یا عدم اجرای تعهدات مصرح در قرارداد تاسیس در موعد مقرر معاونت دانشگاه دانشکده مکلف است نسبت به ارجاع موضوع به کمیسیون قانونی جهت تعیین تکلیف اقدام و ضمن ابلاغ مراتب به موسس، رونوشت آن را به معاونت ارسال نماید.

ماده ۶ صدور موافقت اصولی مجوزی برای شروع فعالیت مرکز نبوده و به هیچ عنوان قابل واگذاری به غیر نمی باشد. در صورت واگذاری موافقت اصولی یاد شده به هر شکل به غیر مجوز از درجه اعتبار ساقط بوده و اثری بر آن مترتب نخواهد بود.

ماده – پذیرش مبارک دلیلی برای صدور موافقت اصولی نبوده و هرگونه ضرر و زیان ناشی از هزینه کرد. قبل از موافقت اصولی اعم از خرید ساختمان با بازسازی محل به عهده متقاضیان خواهد بود.

ماده ۸ شروع به کار و ارائه خدمات درمانی بدون اخذ پروانه های قانونی ممنوع است.

ماده – زمان فعالیت مرکز جامع در نوبتهای کاری صبح و یا عصر و یا صبح و عصر بر اساس درخواست متقاضی تاسیس می باشد و حضور مسئول فنی در زمان فعالیت نیز الزامی است.

تبصره تمدید پروانه های بهره برداری و مسئولین فنی براساس قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور و ضوابط اعلام شده از سوی وزارت و نیز مفاد این آئین نامه می باشد.

فصل سوم ضوابط پرسنلی و تجهیزاتی

ماده ۱۰ کادر فنی شامل اعضای تمام وقت و مشاور هر کدام از حوزه های فعالیت شش گانه به شرح ذیل می باشد:

۱-۱۰- اختلالات جسمی حرکتی و درد اعضاء تمام وقت شامل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا پزشکان دارای فلوشیپ طب توانبخشی یا اروپدی طب ورزشی و یا نورولوژی کاردرمانگر فیزیوتراپیست گفتار درمانگر و ارتوپدی فنی اعضاء مشاور شامل هر یک از متخصصین ارتوپدی نورولوژی داخلی روانپزشک فوق تخصص اعصاب کودکان جراح مغز و اعصاب روماتولوژی قلب و عروق پوست جراحی عمومی، طب ورزشی متخصص طب سالمندی بینایی سنج، شنوایی شناس مدیریت توانبخشی مشاور توانبخشی، روانشناس مددکار اجتماعی کارشناس تغذیه کارشناس ژنتیک و مشاور حقوقی

۲-۱۰- اختلالات رشدی (تکاملی)

اعضاء تمام وقت شامل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی متخصص کودکان (ترجیحاً با حوزه فعالیت غدد و اعصاب (اطفال) یا روانپزشک (ترجیحاً روانپزشک اطفال کار درمانگر گفتار درمانگر فیزیوتراپیست مددکار اجتماعی و روانشناس کودکان استثنایی اعضاء مشاور شامل فوق تخصص اعصاب اطفال متخصص نورلوژی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی فوق تخصص روانپزشکی کودکان فوق تخصص ارتوپدی کودکان دندانپزشک فیزیوتراپیست بینایی سنج شنوایی شناس مدیریت توانبخشی مشاور توانبخشی ارتوپدی فنی کارشناس ژنتیک کارشناس تغذیه روانشناس و مشاور حقوقی

– ۳-۱۰- اختلالات اعصاب و روان اعضاء تمام وقت شامل روانپزشک کارشناس روانشناس بالینی یا روانشناس شناختی کاردرمانگر مددکار اجتماعی روان پرستار با پرستار با سابقه کار در بخش بیماران روانی اعضاء مشاور شامل متخصص نورولوژی متخصص طب سالمندی گفتار درمانگر، مدیریت توانبخشی مشاور توانبخشی بینایی سنج، شنوایی شناس و مشاور حقوقی

۳-۱۰- اختلالات شناختی اعضای تمام وقت شامل روانپزشک یا متخصص نورولوژی کار درمانگر گفتار درمانگر، بینایی سنج شنوایی شناس و روانشناس بالینی یا روانشناس شناختی اعضاء مشاور، شامل متخصص داخلی متخصص کودکان متخصص نورولوژی، مدیریت توانبخشی مشاور توانبخشی مددکار اجتماعی دکترای علوم اعصاب شناختی کارشناس ژنتیک و مشاور حقوقی اعضاء تمام وقت شامل چشم پزشک یا متخصص نورولوژی بینائی سنج و کاردرمانگر اعضاء مشاور شامل روانپزشک متخصص نورولوژی روانشناس مددکار اجتماعی، مدیریت توانبخشی و مشاور توانبخشی

۶۰۱۰ اختلالات شنوایی گفتار و زبان اعضاء تمام وقت شامل متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص نورولوژی شنوایی شناس و گفتار درمانگر اعضاء مشاور شامل متخصص نورولوژی جراح فک و صورت دندانپزشک متخصص ارتودنسی کاردرمانگر روانشناس مربی آموزش ناشنوایان مدیریت توانبخشی مشاور توانبخشی، کارشناس ژنتیک و مشاور حقوقی

ماده ۱۱ کادر اداری و پشتیبانی مرکز در مرتوبت کاری متناسب با حوزه فعالیت های موجود و نیز سطح خدمات قابل ارائه شامل متصدی پذیرش و اطلاعات متصدی مدارک پزشکی منشی خدمه، نگهبان، آبدارچی در صورت وجود آبدارخانه و متصدی تاسیسات می باشد.

ماده ۱۲ تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز در مرکز متناسب با حوزه فعالیت موجود مطابق با لیست پیوست خواهد بود.

۱-۱۲- کنترل کیفی و کالیبره نمودن دستگاههای موجود بطور دوره ای و مستمر برابر ضوابط و مقررات اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت ضروری است.

فصل چهارم وظایف موسس

ماده ۱۳ – وظایف موسس در مرکز به شرح ذیل می باشد:

۱-۱۳- معرفی مسئول / مسئولین فنی مرکز

-۲-۱۲- معرفی پرسنل شاغل در مرکز بخش به معاونت دانشگاه / دانشکده بر اساس ضوابط این آیین نامه ۱۳ – اخذ تاییدیه از معاونت دانشگاه دانشکده مبنی بر عدم ممنوعیت قانونی اشتغال در مرکز برای کلیه پزشکان و کارکنان شاغل

١٣-۴- تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و دارویی و…. بر اساس ماده

۱۲ ۱- اجرای نظرات و پیشنهادات مسئولین فنی مرکز در امور پزشکی توانبخشی و فنی بر اساس ضوابط مربوطه

-١٢-۶- رفع نواقص و ایرادهای مرکز جامع در مدت مقرر و اعلام شده توسط وزارت معاونت دانشگاه دانشکده و یا مسئولین فنی

۷-۱۳- کسب اطلاع از قوانین و مقررات و ضوابط و دستورالعملهای مربوطه و دسترسی به آن ها. تبصره- در صورت تخلف مسئول فنی از وظایف موضوع آیین نامه موسس میتواند با ارائه مستندات و مدارک به معاونت دانشگاه دانشکده تعویض وی را از کمیسیون قانونی درخواست نماید و در صورت احراز تخلف توسط کمیسیون قانونی با معرفی فرد واجد شرایط و تایید کمیسیون قانونی پروانه مسئول فنی جدید به جایگزینی ایشان صادر می گردد.

فصل پنجم – شرایط، وظایف و مقررات مسئول فنی

ماده ۱۴ – شرایط مسئول فنی مرکز عبارت است از:

١۴-١- پروانه مسئول فنى مرکز جامع بر حسب نوع خدمات و حوزه فعالیت های مربوطه به نام پزشکان متخصص مربوطه یا پزشک عمومی دارای پروانه معتبر شهر مورد درخواست، صادر خواهد شد.

تبصره: یک نفر مسئول فنی برای هر شیفت کاری برای مرکز با حوزه فعالیت های مختلف کفایت می کند. اولویت تعیین مسئول فنی با متخصصین رشته های طب فیزیکی و توانبخشی است.

ماده ۱۵- وظایف مسئول فنی عبارت است از:

۱-۱۰- حضور مستمر و فعال در مرکز در نوبت های کاری درج شده در پروانه مسئول فنی و قبول مسئولیت های مربوطه

۲۱۵ نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات بخشنامه ها دستور العمل ها موازین علمی، فنی و استانداردها و پروتکلهای درمانی مرتبط با فعالیتهای مرکز ابلاغی از وزارت

١۵-۲- نظارت بر نحوه پذیرش و ارائه خدمات توسط پزشکان و پیراپزشکان و سایر کارکنان و ابلاغ تذکرات لازم به آنان در جهت اجرای وظایف مربوطه و ارتقاء سطح کیفی خدمات درمانی و توانبخشی

١۵-۴ بررسی و احراز صلاحیت کارکنان فنی واجد شرایط شاغل بر اساس مفاد این آیین نامه و ضوابط قانونی

مربوطه ١۵-۵- برنامه ریزی و سازماندهی مناسب جهت ارائه خدمات مطلوب و جلب رضایت بیماران و رعایت منشور حقوق بیماران

١۵-۶- تهیه و تنظیم برنامه کاری قسمتهای مختلف با همکاری تیم توانبخشی و مسئولین هر یک از قسمت ها و نظارت بر حسن انجام خدمات درمانی و توانبخشی در ساعت های تعیین شده

۷-۱۰- معرفی فرد واجد شرایط و صلاحیت بعنوان جانشین موقت به موسس جهت انجام وظایف قانونی مسئول فنی در غیاب خود. (موضوع ماده (١۶)

-۸-۱۰- نظارت بر فرآیند کنترل کیفیت و قابلیت استفاده تجهیزات و ملزومات پزشکی و مصرف دارو

١۵-٩- ابلاغ تذکرات فنی لازم به موسس و کارکنان و پیگیری اقدامات اجرایی و در صورت تخطی موسس اعلام مراتب به معاونت دانشگاه / دانشکده

۱۰-۱۰- نظارت بر حفظ شئون پزشکی و حرفه ای اجرای ضوابط طرح انطباق امور فنی و اداری موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس و منشور حقوق بیماران

۱۱-۱۰ – رسیدگی به شکایت بیماران در امور فنی و پاسخگویی به آنان و سایر مراجع ذی ربط

۱۲-۱۵- نظارت بر تهیه و تنظیم و نگهداری پرونده های پزشکی بیماران و بررسی شرح حال و دستورات پزشکی و تذکر به مسئولین مربوطه در خصوص تخطی از موازین علمی و فنی با رعایت اصول محرمانگی

١۵-١٣ – نظارت بر جمع آوری اطلاعات و آمار مربوط به ارائه خدمات و تهیه گزارش در صورت درخواست وزارت دانشگاه دانشکده و سایر مراجع قانونی ذی ربط با رعایت اصول محرمانگی

١۵-١۴ – گزارش دهی به موقع مشخصات بیماران مبتلا به بیماریهای واگیر قابل گزارش به دانشگاه دانشکده مرکز بهداشت شهرستان با رعایت اصول محرمانگی

١۵-١۵ – نظارت بر دریافت تعرفه های مصوب قانونی

١۵-١۶- اعمال نظارت لازم برای جلوگیری از پرداختهای غیر متعارف و خارج از صندوق پذیرش بیماران تحت پوشش بیمه های درمانی و جلوگیری از تحمیل هزینه و خدمات غیر ضروری و نیز غیر مجاز به بیماران

۱۷-۱۵ – ثبت گزارش اهم اقدامات انجام شده و رخدادهای مهم در نوبت کاری مربوطه در دفتر مخصوص با امضاء و مهر مسئول فنی و نیز گزارش مشخصات و آمار بیماران فوت شده به معاونت دانشگاه دانشکده

۱۸-۱۵ – کنترل و مراقبت وضعیت بهداشتی درمانی تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی

۱۹-۱۵ – تشکیل جلسات هماهنگی با تیم توانبخشی و حسب مورد با اعضاء تمام وقت و مشاور

١۵-٢٠ – مسئول فنی صبح، ضمن هماهنگی با مسئول فنی نوبت کاری عصر مسئول شرکت در جلسات هماهنگی مقرر از سوی دانشگاه دانشکده ذیربط خواهد بود.

۱۵ ۲۱ در صورت ابلاغ ضوابط اعتبار بخشی این مراکز از سوی وزارت مسئول فنی موظف به اجرا و رعایت الزامات قانونی مربوطه خواهد بود .

١۵-۲٢ – کسب اطلاع از قوانین، مقررات و ضوابط و دستورالعمل های مربوطه و دسترسی به آنها

ماده ۱۶ مقررات مربوط به حضور و فعالیت مسئول فنی مرکز به شرح ذیل می باشد.

١۶-١- حضور مسئول فنی در نوبت کاری و اوقات تعیین شده در مرکز الزامی است در صورتی که مسئول فنی نتواند به دلایل موجه در مرکز حاضر شود و غیبت وی کمتر از یک نوبت کاری باشد.

مسئول فنی نوبت کاری دیگر یا یکی از اعضای تمام وقت گروه توانبخشی همان مرکز را به عنوان جانشین خود تعیین می کند و معرفی جانشین نافی مسئولیت قانونی مسئول فنی نمی باشد. در صورتی که غیبت وی از یک روز بیشتر باشد.

مسئول فنی نوبت کاری دیگر همان مرکز جایگزین خواهد شد و در صورت معرفی فرد واجد شرایط دیگر با تایید موسس و هماهنگی معاونت درمان دانشگاه دانشکده پس از تکمیل فرم پیوست آیین نامه به عنوان جانشین موقت میتواند وظایف وی را حداکثر تا مدت ۳ ماه انجام دهد.

تبصره چنانچه مدت معذوریت بیش از ۳ ماه باشد موسس باید جانشین واجد شرایط را به جای ایشان به معاونت دانشگاه دانشکده معرفی کند تا پس از طی مراحل اداری و قانونی پروانه مسئولیت فنی جدید صادر شود تا زمان تایید صلاحیت مسئول فنی جدید پزشک جانشین معرفی شده وظایف مسئول فنی را به عهده خواهد داشت ولی پاسخگویی به مراجع قانونی کماکان به عهده مسئول فنی خواهد بود.

۲-۱- با توجه به لزوم حضور مسئول فنی در نوبت کاری تعیین شده مسئولین فنی نمی توانند در زمان تقیل مسئولیت فنی در محل دیگری شاغل باشند و پروانه همزمان با تصدی مسئولیت فنی برای آنان صادر نخواهد شد.

١۶-٣- در صورتی که مسئول فنی تمایل به ادامه کار نداشته باشد باید سه ماه قبل مراتب را بطور کتبی به موسس و معاونت دانشگاه اعلام نماید در ظرف این مدت موسس موظف است نسبت به معرفی مسئول فنی جایگزین اقدام نموده تا پس از تصویب و تایید صلاحیت وی توسط کمیسیون قانونی پروانه مسئول فنی جدید صادر گردد.

١۶-۴- در صورت ترک مرکز جامع توسط مسئول فنی و عدم انجام وظایف مندرج در این آیین نامه بدون هماهنگی و رعایت مقررات مربوطه کلیه مسئولیتهای قانونی تا زمان تعیین تکلیف ایشان به عهده وی خواهد بود و باید ضمن رسیدگی برابر ضوابط مراتب از طریق معاونت دانشگاه / دانشکده به وزارت معاونت نیز اطلاع داده شود. تبصره در صورت پایان مدت اعتبار پروانه مسئول فنی موسس باید تعویض وی را با معرفی فرد واجد شرایط و با رعایت شرایط مندرج در این آئین نامه درخواست نماید.

۱- در صورتی که مسئول فنی مرکز فوت نماید موسس باید حداکثر ظرف یک هفته فرد واجد شرایط دیگری را به عنوان جانشین معرفی نماید تا پس از تایید صلاحیت از سوی کمیسیون قانونی پروانه مسئول فنی جدید صادر گردد در صورتی که مسئول فنی و موسس یک فرد باشد، می بایست مطابق مفاد ماده ۲۹ عمل گردد.

تبصره تا زمان تایید صلاحیت مسئول فنی جدید توسط کمیسیون قانونی و صدور پروانه وی تصدی مسئولیت فنی مرکز بطور موقت به عهده فرد معرفی شده است.

فصل ششم سایر قوانین و مقررات

ماده ۱۷ هرگونه تغییر و جابجایی اعضای تمام وقت و مشاور مرکز باید با اطلاع معاونت دانشگاه / دانشکده باشد. ماده ۱۸ نصب پروانه های قانونی و تعرفه های مصوب قانونی در محلی که کاملا قابل رویت برای عموم مراجعین باشد الزامی است.

ماده -۱۹ نصب تابلو مرکز جامع با ذکر مشخصات کامل بر اساس مندرجات پروانه بهره برداری در محل ورودی الزامی است و استانداردهای مربوط به تابلو مهر سرنسخه کارت ویزیت و تبلیغات باید منطبق با ضوابط و مقررات سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران رعایت گردد.

ماده ۲۰ پرسنل شاغل در مرکز در همان نوبت کاری نمیتوانند در مرکز دیگری فعالیت نمایند.

ماده ۲۱ مرکز جامع موظف است منحصراً از عنوان و نام مصوب و مکتوب در پروانه بهره برداری در تابلوها و سر نسخه ها و دیگر اسناد استفاده نماید و انتخاب عناوین دیگر ممنوع است.

ماده -۲۲ رعایت موازین اسلامی و اخلاقی بر اساس قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس مصوب سال ۱۳۷۷ و آیین نامه اجرایی آن مصوب سال ۱۳۸۰ و منشور حقوق بیماران ضروری و نیز نظارت بر اجرای آن به عهده موسس و مسئول فنی می باشد.

ماده ۲۳ در صورت درخواست تعطیلی موقت موسس باید دلایل درخواست تعطیلی خود را حداقل ۳ ماه قبل به طور کتبی و با قید زمان به مسئول فنی و معاونت دانشگاه دانشکده اعلام نماید و حداکثر زمان تعطیلی نباید از ۶ ماه بیشتر باشد.

تبصره، در صورت درخواست تعطیلی بیشتر از ۶ ماه موضوع با ذکر دلایل و مستندات باید به تایید کمیسیون قانونی برسد.

ماده ۲۴ مرکز موظف است مواردی از بیماری های واگیر و غیرواگیر که فهرست آن توسط وزارت یا دانشگاه دانشکده ها تعیین میگردد را با رعایت اصل امانت داری و محرمانگی به مراجع قانونی ذی ربط گزارش نماید.

ماده ۲۵ نظارت بر این مراکز در سراسر کشور به عهده معاونت دانشگاه دانشکده میباشد و مؤسس و مسئولین فنی موظفند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مراجع مذکور و نمایندگان قانونی آنان قرار دهند. این حکم نافی نظارت عالیه وزارت بهداشت نمی باشد.

ماده ۲۶ هرگونه تغییر مسئول مسئولین فنی با مکان مرکز باید مطابق شرایط این آیین نامه تصویب کمیسیون قانونی و اخذ مجوزهای مربوطه باشد.

ماده ۲۷ در صورت فعالیت افراد فاقد صلاحیت در مرکز یا اداره مرکز توسط افراد فاقد صلاحیت متخلف مشمول مجازاتهای قانونی مندرج در ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ خواهد بود. ماده ۲۸ مرکز حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی بیمار یا مراجعین شده و یا به تشخیص وزارت بر خلاف شئون پزشکی یا عفت عمومی باشد را ندارد استفاده از عناوین مجعول و خلاف حقیقت بر روی تابلو و سر نسخه جرم محسوب و با متخلفین برابر مقررات قانونی رفتار خواهد شد.

ماده ۲۹ در صورت فوت موسس مطابق تبصره ۱ ماده ۲ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی و اصلاحات بعدی اقدام خواهد شد.

تبصره در صورتی که مدت اعتبار پروانه مسئول فنی در این مدت منقضی شود وراث می بایست نسبت به تمدید مسوولیت وی با معرفی مسول فنی واجد شرایط اقدام نمایند.

ماده ۳۰ در صورتی که موسس بعلت از کارافتادگی کلی قادر به اداره مرکز نباشد باید در یک مهنت حداکثر ۶ ماهه نسبت به معرفی فرد افراد واجد شرایط دیگری به عنوان جانشین (موسس اقدام نماید و چنانچه به علی حجر قادر به اداره مرکز نباشد قیم وی باید در یک مهلت حداکثر ۶ ماهه نسبت به معرفی فرد افراد واجد شرایط دیگری به عنوان جانشین موسس اقدام نماید تا پس از تایید صلاحیت توسط کمیسیون قانونی پروانه بهره برداری به نام وی صادر گردد تا پس از تایید صلاحیت توسط کمیسیون قانونی پروانه بهره برداری به نام وی صادر گردد.

ماده ۳۱ چنانچه پروانه موسسه به نام اشخاص حقوقی صادر گردیده و صرفاً یکی از اعضا واجد شرایط مقرر در ماده ۴ آیین نامه باشت در صورت فوت حجر یا از کار افتادگی آن عضو فرد معرفی شده باید واجد صلاحیت مقرر در ماده یاد شده باشد.

ماده ۳۲ در صورتی که موسس یا مسئول مسئولین فنی از ضوابط و مقررات قانونی و نیز الزامات و وظایف خود که در این آیین نامه پیش بینی شده تخلف نمایند به نحو زیر اقدام خواهد شد:

الف – بار اول تذکر شفاهی با قید موضوع در صورت جلسه بازرسی محل توسط معاونت دانشگاه دانشکده

ب -بار دوم اخطار کتبی توسط معاونت دانشگاه دانشکده حداقل به فاصله دو هفته پس از تذکر شفاهی

ج -بار سوم اخطار کتبی توسط معاونت دانشگاه دانشکده به فاصله دو هفته از اخطار کتبی قبلی

د -در صورت تکرار و عدم توجه به تذکرات قبلی اعم از شفاهی و کتبی در مورد تخلفاتی که مشمول قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی مصوب سال ۱۳۹۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاحات بعدی باشد؛ موضوع به کمیسیون ماده ۱۱ قانون یاد شده ارجاع تا به محاکم ذی صلاح قانونی احاله گردد.

تبصره ۱ در مواردی که عملکرد مرکز خلاف موازین باشد و یا موجب اخلال در امنیت و سلامت جامعه شود به تشخیص وزیر و بدون رعایت تذکرات و اخطاریه های قبلی قابل طرح در کمیسیون قانونی بوده و با رأی کمیسیون مذکور موجب تعطیلی موقت و ارجاع پرونده به مراجع ذی صلاح خواهد شد.

تبصره ۲ نفر دائم پروانه های قانونی با حکم مراجع ذی صلاح قضایی صورت می گیرد. این آیین نامه در ۲۲ ماده و ۱۳ تبصره تصویب و به جایگزینی آیین نامه قبلی مصوب ۱۳۷۸) خواهد بود و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *