مدیریت پرونده بیماران با نرم افزار مطب
در مطب یا کلینکی تمامی بیماران پرونده مجزا و منحصربهفردی دارند که اطلاعات پزشکی مانند سوابق مراجعه و درمان و اطلاعات هویتی بیمار در آن ثبت شده است. به هر یک از این پروندهها شمارهای اختصاص یافته که آن را از دیگری متمایز میکند. این کار میتواند بهصورت پرونده کاغذی یا پرونده دیجیتال در نرم افزار مطب انجام شود.
پزشکان معمولا پرونده بیماران خود را تا چندین سال نگه میدارند. اما نگهداری طولانیمدت حجم زیادی پرونده که روزبهروز به تعداد آنها افزوده میشود، به فضای بزرگی احتیاج دارد. آسیبهای فیزیکی مانند سیل، آتشسوزی و حتی سرقت نیز تهدیداتی همیشگی برای پرونده بیماران هستند.
حال اگر شما پزشکی باشید که روزانه مراجعهکنندگان بسیاری دارد و کارکنان کلینیک یا مسئول مطب باید در هر مراجعه، پرونده بیمار را از میان انبوه پروندهها پیدا کرده و به پزشک تحویل دهد، میانگین زمان صرفشده برای انجام این کار چقدر خواهد بود؟ چه مقدار به زمان ویزیت هر بیماری افزوده میشود؟ اگر افراد زیادی در صف پذیرش یا تسویه باشند و تلفن برای نوبتدهی مدام زنگ بخورد، واکنش بیماران چه خواهد بود؟ آیا ممکن نیست مسئول مطب در ارائه پرونده اشتباه کند؟
شرایط توصیفشده، اتفاقات متداولی است که هر روز در مطب پزشکان تکرار میشود. در صورتی که راهحل آن بسیار ساده است؛ استفاده از نرم افزار مطب.
ثبت پرونده در نرم افزار مطب
همانطور که در گذشته برای هر بیمار یک پرونده کاغذی تشکیل داده میشد، امروزه در فرایند اتوماسیون مطبها و کلینیکها با استفاده از نرم افزار مطب میتوان همان پرونده را بهصورت دیجیتال تهیه کرد. اطلاعات هویتی و بیمه برای ایجاد پرونده الزامی است و پس از تشکیل پرونده بیمار، پس از هر بار مراجعه، شرح وضعیت، درمان و ویزیت بیمار ثبت میشود که بهعنوان سوابق بیمار در نرم افزار مطب قابلنمایش است.
با این کار مدیریت امور جاری مطب آسانتر میشود و برای جستجوی هر پرونده نیز میتوان با استفاده از مولفههای ثبتشده، بیمار موردنظر را پیدا کرد. پزشک نیز بهصورت مستقیم به پرونده دسترسی داشته و دیگر نیاز به گشتن و پیداکردن پرونده و اتلاف وقت نیست.
مزایای ثبت پرونده در نرم افزار مطب
از جمله مزایای ثبت پرونده دیجیتال بیماران در نرم افزار مطب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- جمعآوری سادهتر اطلاعات و تشکیل پرونده
- دستهبندی و آرشیو راحتتر پرونده بیماران
- حفظ امنیت اطلاعات بیماران
- جستجوی راحتتر
- دسترسی سریع و همیشگی پزشک به پرونده بیماران
- دسترسی پزشک به سوابق پزشکی که خطای پزشکی را تا حد زیادی کاهش میدهد
- خوانایی پرونده بهدلیل ثبت دیجیتال
- نیازنداشتن به فضایی برای بایگانی پروندهها
- مصونبودن پروندهها از گزند حوادث
- افزایش درآمد پزشک
- عدمنیاز به انجام آزمایشات تکراری بهدلیل گمشدن مدارک پزشکی
هرچه سرعت انجام کارهای مطب، ازجمله پذیرش بالاتر باشد، تشخیص و درمان پزشک بهتر باشد و خطای کمتری داشته باشد، در مجموع شما با استفاده از نرم افزار مطب کیفیت خدمات بهتری ارائه دهید، بیماران بیشتری به مطب مراجعه کرده و درآمد بیشتری نیز خواهید داشت.
معرفی نرم افزار مدیریت پرونده بیماران
نرم افزار مطب سینا، محصولی از شرکت نرمافزاری سیناپردازش، ناشر انواع نرمافزارهای مالی، اداری و اصناف، یکی از کارآمدترین نرمافزارهای مدیریت مطب است که کار را برای پزشکان و مسئولان مطب و کلینیک بسیار راحتتر کرده است.
شما در نرم افزار مطب سینا میتوانید بینهایت پرونده ایجاد کنید. برای این کار کافیست اطلاعات زیر را نرمافزار وارد کنید:
-
- نام و نامخانوادگی بیمار
- نوع بیمه و شماره بیمه
- کدملی، جنسیت، نام پدر، تاریخ تولد
- شماره تماس و آدرس
- تاریخ مراجعه اولیه و معرف
- امکان ثبت شماره پرونده دستی نیز وجود دارد، شماره سریال نیز بهصورت خودکار ثبت میشود.
در این صفحه سه نوع بیمه آزاد، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح بهطور پیشفرض وجود دارند و شما میتوانید سایر انواع بیمه را بهسادگی در نرمافزار تعریف کنید. در صورت نیاز به تغییر هریک از مولفهها نیز ، باید از بخش تغییر اقدام کنید.
در صفحه پرونده بیمار شما میتوانید سوابق مراجعه و شرح ویزیت و مدارک پزشکی بیمار را مشاهده کنید. سوابق مالی نیز در این صفحه قابلمشاهده است. ضمن اینکه میتوانید نسخه جدید را تایپ یا با قلم نوری در نرم افزار مطب سینا ثبت کنید.
سایر امکانات این نرمافزار، علاوهبر ثبت پرونده بیماران را میتوان بهصورت زیر فهرست کرد:
-
- نوبتدهی سیستمی به سه روش و ایجاد جدول نوبتدهی
- ثبت قبض و مدیریت پرداخت و تسویه بیماران. این قابلیت نرم افزار مطب سینا بهویژه برای دندانپزشکان که فرایند درمان بیماران آنها در چندین جلسه بهطول میانجامد، بسیار کاربردی است؛ چون شما میتوانید با گزارشدهی سابقه پرداخت بیمار مشخصی را مشاهده کنید.
-
- در این نرمافزار، امکان مدیریت امور مالی و گزارشگیریهای مختلف وجود دارد.
- امکان تعریف انبار و مدیریت و گزارشگیری از آن
- سیستم پشتیبانگیری خودکار و تعیین دسترسی برای کاربران مختلف
- امکان افزودن فایلهای صوتی و تصویری و اسکن مدارک به پرونده بیمار
- امکان ثبت انواع خدمات و تعرفه آنها با درصد بیمه و فرانشیز یا بهصورت آزاد
- امکان جستجو، چاپ و خروجیگرفتن بهصورت اکسل از سوابق ثبتشده بیماران
- امکان برقراری گفنگوی نوشتاری (چت) در برنامه برای منشی و پزشک باعث حفظ محرمانگی اطلاعات بیمار خواهد شد.
شما میتوانید از این نرم افزار مطب بهصورت شبکه یا تحت وب استفاده کنید. ضمن اینکه با وجود نسخههای مختلف نرم افزار مطب سینا برای تخصصهای گوناگون، میتوانید نرم افزار مطب و کلینیک تخصصی خود را دریافت کنید.
در صورتی که به پنل پیامکی دسترسی داشته باشید، میتوان به بیمار پیامک ارسال کرده، زمان نوبت یا کنسلشدن آن را یادآوری و حتی پیامک تبریک تولد ارسال کنید.
شرکت سیناپردازش نصب و آموزش را بهصورت رایگان با استفاده از ابزارهای ریمون انجام میدهد. پشتیبانی نرم افزار مطب شما تا یکسال رایگان بوده و پس از آن، حتی با نبود پشتیبانی، نرمافزار به کار خود ادامه میدهد.