تراز کدهای دلخواه در نرم افزار حسابداری

تراز کدهای دلخواه در نرم افزار حسابداری: برای تراز گیری از کدهای دلخواه می بایست ابتدا برروی گزینه تراز کدهای دلخواه در منوی گزارشات کلیک نمائید.

تراز کدهای دلخواه در نرم افزار حسابداری (1)

در پنجره باز شده ابتدا گروه مورد نظر را انتخاب کرده سپس مقادیر شماره سند، تاریخ و سال را وارد و برروی دکمه تایید کلیک می کنیم.

تراز کدهای دلخواه در نرم افزار حسابداری (2)

پس از تائید شما لیست تراز از کدهای دلخواه خود را در پنجره جدید مشاهده خواهید کرد.

تراز کدهای دلخواه در نرم افزار حسابداری (3)

تحریر دفاتر قانونی:

تحریر دفاتر قانونی حسابداری یکی از خدمات شرکت های حسابداری می باشد. تحریر دفاتر به وسیله افراد مجرب و مسلط به نگارش انجام می شود. دفاتر حسابداری شامل دفتر کل و دفتر روزنامه که  از اصلی ترین دفاتر حسابداری برای اشخاص حقیقی و حقوقی محسوب می شوندو به راحتی با وارد کردن اطلاعات حساب و ثبت سندهای مختلف گزارش کامل و دقیق آنها را در نرم افزار حسابداری فروشگاهی دریافت کنید. از دیگر دفاتر حسابداری می توان از دفتر مشاغل یا درآمد و هزینه نام برد که تحریر تمامی این دفاتر نیازمند تجربه و مهارت است.

تحریر دفاتر قانونی باید توسط اشخاص با تجریه صورت گیرد. تمامی اطلاعات و سرفصل ها باید بدون هیچ گونه فاصله زمانی در دفتر کل درج گردند. تحریر دفاتر حسابداری و کلیه مراحل ثبت آن باید به وسیله نرم افزار حسابداری صورت گیرد.

استفاده از نرم افزار حسابداری در این مورد الزامی می باشد. در صورتی که هنگام تحریر دفاتر قانونی مشکلی پیش آمد می توان آن موارد را اصلاح نمود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که باید تمامی رویداد های مالی ثبت شده در دفتر روزنامه تا تاریخ ۱۵ ماه بعد در دفتر کل نیز ثبت شده باشند. اما چه مواردی منجر به عدم تایید دفاتر و رد آن می شود؟

  • عدم داشتن برگ در دفاتر و خارج شدن از حالت پلمپ
  • عدم درج رویداد های مالی و وقایع شرکت در دفاتر قانونی
  • استفاده از حاشیه دفاتر برای ثبت رویدادهای مالی
  • استفاده از بین خطوط دفاتر برای ثبت وقایع و رویداد های مالی
  • پاک کردن رویداد های ثبت شده در دفتر
  • وجود صفحات خالی بین رویداد های ثبت شده
  • عدم استفاده از اوراق بهادار طبق قانون مالیات های مستقیم
  • تطابق نداشتن اطلاعات موجود در نرم افزار حسابداری شرکتی با تحریر دفاتر
  • استفاده از دفاتر سال گذشته و تحریر آنها
  • عدم تطبیق اطلاعات موجود در سیستم های الکتریکی و دفاتر
  • شماره گذاری دفاتر به صورت اشتباه هنگام تحریر
  • درج اشتباه هزینه ها و درآمد ها در دفاتر
  • استفاده از ابزار هایی که به راحتی قابل محو شدن هستند برای ثبت رویدادها
  • قرار دادن سطر های خالی بین رویداد ها

بر اساس تبصره ۲ ماده ۹۵ اصلاحی مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ قانون مالیات های مستقیم، نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت های مالی نهایی به شرح زیر می باشد:

  • مقررات و قوانین درج شده در این آیین نامه درباره مودیانی است که در موعد مقرر و تعیین شده ، ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حسب مورد حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان را با رعایت مقررات مربوط ارائه نمایند. صاحبان مشاغل باید با انتخاب یکی از روش های حسابداری بر اساس استانداردهای پذیرفته ، در سال های بعد نیز همان روش را در پیش بگیرند.
  • تمامی دفاتر روزنامه و کل شامل مشترک یا جدا از یکدیگر و دفتر مشاغل شامل دفتر درآمد و هزینه باید به فارسی تحریر شده باشد. اشتباه در شماره گذاری صفحات و همچنین اشتباهات ناشی از پلمپ دفاتر در مراجع مذکور موجب بی اعتباری دفاتر نخواهد بود. نوشتن دفاتر با وسایلی که به سهولت قابل محو است (مانند مواد گرافیت) ممنوع است. صاحبان مشاغل مشمول این آیین نامه وظیفه دارند برای هر سال مالی فقط از دفاتر امضاء، پلمپ و ثبت شده ظرف یک سال قبل استفاده نمایند، مگر اینکه در طی سال به علت تمام شدن دفاتر نیاز به دفاتر جدید باشد که در این صورت مجاز هستند دفاتر جدید امضاء، پلمپ و ثبت کنند.
  • نگهداری دفتر روزنامه واحد برای ثبت ودرج تمامی عملیات و یا دفاتر روزنامه متعدد برای هر بخش از عملیات مجاز است.