فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

اهمیت ثبت دیجیتال اطلاعات بیماران

ثبت دیجیتال اطلاعات بیماران
راهنمای مطالعه

اهمیت ثبت دیجیتال اطلاعات بیماران
اولین کاری که در بدو ورود به مطب هر پزشکی باید انجام دهید، تشکیل پرونده و تکمیل فرمی شامل اطلاعات اولیه، وضعیت سلامت، سابقه بیماری و پزشکی، داروهای مصرفی و … است. سپس این اطلاعات در پایگاه داده مطب بایگانی می‌شود و در هر بار مراجعه، پزشک با مشاهده پرونده، درمان شما را پی می‌گیرد.

با توجه به بیماران متعددی که روزانه به مطب پزشکان مختلف مراجعه می‌کنند، تمامی اطلاعات بیماران باید به‌تفکیک و با دقت بسیار ثبت و طبقه‌بندی شوند؛ چون مهم‌ترین سند در روند درمان به شمار می‌روند.

پزشک با دیدن پرونده، اطلاعات زیر را به دست می‌آورد:

    • سن، جنسیت، گروه خونی
    • علائم بیماری و وضعیت سلامت
    • سوابق پزشکی
    • مدارک پزشکی (آزمایشات، اسکن‌ها و …)
    • روند درمان و داروهای مصرفی

حال اگر این اطلاعات به‌درستی ثبت نشوند و یا کامل نباشند، چه اتفاقی می‌افتد؟

منحصربه‌فردبودن اطلاعات بیماران

اطلاعات پزشکی بیمار مانند اثر انگشت او منحصربه‌فرد است، پس باید به‌خوبی از آن محافظت کرد. برای مثال شرایط زیر را در نظر بگیرید:

– به پزشک مراجعه کرده‌اید و پرونده شما یا مدرکی مهم از آن گم شده است یا در حالی که برای یک گرفتگی ساده عضلانی از پزشک وقت گرفته‌اید اما متوجه می‌شوید که با سرطان مغزِ استخوان روبه‌رو هستید، آن هم به این دلیل که پرونده اشتباهی در اختیار پزشک قرار گرفته است. چه حسی خواهید داشت؟

– پس از مدت‌ها انتظار در مطب، وقتی اسم شما خوانده می‌شود، یک نفر دیگر همنام شما نیز، پرونده به دست، به سمت اتاق دکتر حرکت می‌کند. حق ورود با کیست؟

– وقتی از میان انبوه داروهای مصرفی یا درمان‌های انجام‌شده، یکی را از قلم می‌اندازید و تصمیم جدید پزشک، مشکلی را برایتان ایجاد می‌کند، مقصر کیست؟

پس می‌توان فهمید که ثبت، دسته‌بندی و مراجعه به پرونده صحیح در مدیریت اطلاعات بیماران اهمیت بسیاری دارد.

کاربردهای ثبت اطلاعات بیماران

با اهمیت ثبت اطلاعات صحیح در مراجعه به پزشک و نقش آن‌ها در روند درمان آشنا شده‌اید اما باید بدانید که این تنها کاربرد ثبت اطلاعات بیماران نیست. فرآیند نوبت‌دهی، مدت زمان انتظار در مطب، انتقال اطلاعات در بین سیستم‌ها و مراکز درمانی، امنیت و حریم شخصی اطلاعات بیماران از دیگر کاربردهای آن است.

اگر بتوان تمامی این اطلاعات را به‌صورت یکپارچه در یک پایگاه داده جامع ثبت کرد، موارد گفته‌شده به‌راحتی امکان‌پذیر هستند. بهترین روش برای ایجاد چنین سیستمی چیست؟ ثبت کاغذی یا دیجیتال اطلاعات بیماران؟

اطلاعات بیماران

مشاوره خرید نرم افزارآرشیو پرونده بیماران

معایب ثبت کاغذی اطلاعات بیماران

تشکیل پرونده بیمار و ثبت اطلاعات او را می‌توان یکی از حساس‌ترین کارها دانست. شاید انجام این کار برای یک یا دو نفر ساده به نظر برسد اما وقتی با انبوهی از بیماران روبه‌رو هستید، ثبت دستی این اطلاعات و تشکیل پرونده‌های کاغذی کار را دشوارتر می‌کند. این مشکلات عبارتند از:

۱. تنظیم اطلاعات

طبقه‌بندی این پرونده‌ها، جستجوی سریع و آسان در میان آن‌ها، در کنار صحت واردکردن اطلاعات و خوانایی اهمیت بسیاری دارد. اما جادادن تمامی این پرونده‌ها در مطب، مشکلی است که بسیاری از پزشکان با آن روبه‌رو هستند. آیا در صورت امحای پرونده، بیمار بعد از سال‌ها مجدد مراجعه نمی‌کند؟ آیا نسخه‌ای از سوابق گذشته او موجود است؟ آیا می‌توان اطلاعات یک بیمار را به‌راحتی به دست سازمان دیگری رساند؟

۲. خطای پزشکی

متاسفانه خطِ خوش در بین پزشکان افسانه‌ای بیش نیست. پس چطور می‌توان خوانایی نسخه‌ها را تضمین و از خطای پزشکی جلوگیری کرد؟

۳. سرقت یا مفقودی

وقتی شما با صرف زمان و هزینه بسیار، به‌سختی توانسته‌اید وقت بگیرید و آزمایشات و اسکن‌های خود را انجام داده‌اید اما این مدارک در مطب پزشک گم شده باشند، تکلیف شما چیست؟ یا اگر کسی پرونده شما را سرقت کرده و از آن سوءاستفاده کند، چاره چیست؟ در صورتی که اطلاعات بیماران به‌صورت کاغذی ثبت شوند، این‌ها مشکلات شایعی خواهند بود.

۴. هزینه نگهداری

هزینه به‌روزرسانی و چاپ پرونده‌های خام نیز از دیگر مشکلات ثبت کاغذی اطلاعات بیماران است.

تمامی این مشکلات ثابت می‌کند که تعریف سیستم یکپارچه سلامت بیمار تا چه حد اهمیت دارد.

مزایای ثبت دیجیتال اطلاعات بیماران

امروزه که از آن به‌عنوان عصر دیجیتال نام می‌برند، پرونده‌های الکترونیکی سلامت و بیمار، راه‌حل مناسبی برای رفع مشکلات گفته‌شده هستند. پایگاه داده جامعی از اطلاعات بیماران که مزایای آن عبارتند از:

    • حذف پرونده‌های کاغذی
    • دسترسی راحت به پرونده منحصربه‌فرد هر بیمار
    • دسترسی سریع به سوابق پزشکی در شرایط اورژانسی
    • کاهش خطاهای پزشکی
    • ارائه خدمات بهتر پزشکی و درمانی
    • حفظ امنیت اطلاعات بیماران
    • جلوگیری از مفقودی و درهم‌ریختگی مدارک
    • جلوگیری از تداخلات دارویی
    • نسخه‌نویسی با قلم نوری

حال برای داشتن این پرونده‌های الکترونیک باید چه کرد؟

نرم‌افزار مطب

نرم‌افزار مطب از آن دسته ابزارهایی است که کار را برای پزشک و کادر درمان و در عین حال، بیماران راحت کرده است. پزشک با ثبت اطلاعات بیماران در این نرم‌افزار و افزودن اطلاعات کامل او، ضمیمه‌کردن مدارک، ثبت سوابق، امکان ایجاد ثبت نسخه را نیز داراست. فرآیند نوبت‌دهی به‌راحتی با نرم‌افزار مطب امکان‌پذیر است و می‌توان وقت ویزیت را نیز با پیامک به بیمار یادآوری کرد.

در این نرم‌افزارها، جستجوی بیمار در فهرست و ارجاع پرونده به پزشک تنها با یک کلیک ممکن می‌شود و دیگر نیاز نیست نگران محدودیت فضایی نگهداشتن پرونده‌ها یا مفقودشدن آن‌ها باشید. همواره پشتیبانی از اطلاعات وجود دارد و می‌توان به‌راحتی آن را در اختیار شرکت بیمه، سایر پزشکان و … قرار داد.

معرفی نرم‌افزاری برای ثبت پرونده بیماران

نرم‌افزار مطب سیناپردازش با داشتن ویژگی‌های متعدد و ارائه امکانات گفته‌شده، برای تخصص‌های مختلف پزشکان بهینه‌سازی شده است. شما می‌توانید به‌راحتی با خرید این نرم‌افزار، دریافت آموزش و پشتیبانی نامحدود، حرفه پزشکی و مدیریت بیمارانتان را برای خود آسان‌تر کنید.

سوابق اطلاعات بیماران

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *