نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای صدور صورت حساب الکترونیکی

صفحه اصلی » مقالات » نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای صدور صورت حساب الکترونیکی

راهنمای مطالعه

نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

با دیجیتالی‌شدن امور مختلف، سازمان امور مالیاتی کشور نیز برای نظارت بیشتر و کاهش صورت‌حساب‌های خلاف‌ واقع و در جهت برقراری عدالت بیشتر در زمینه پرداخت مالیات، مودیان مالیاتی شامل صاحبین مشاغل و اشخاص حقوقی را ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی در سامانه مودیان کرده است.

برای ثبت فاکتور در سامانه دارایی، مودیان لازم است پس از ایجاد حساب در سامانه، اقداماتی را انجام دهند که شامل دو مرحله کلی می‌شود:

  • دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی
  • ثبت فاکتور در سامانه مودیان با نرم‌افزار صدور فاکتورانجام این کار برای تمامی مشمولین ضروری است، در غیر این صورت با جریمه روبه‌رو خواهند شد. از آنجا که روند ثبت فاکتور، کمی پیچیده و سردرگم‌کننده است، در ادامه تمامی مراحل، به‌همراه متن و تصویر آورده شده تا شما بتوانید به‌راحتی شناسه یکتا حافظه مالیاتی خود را دریافت و صورت حساب الکترونیکی فروشتان را در سامانه مودیان ثبت کنید.

    شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

    هر صورت حساب الکترونیکی دارای شماره منحصربه‌فردی است که از ۲۲ کاراکتر تشکیل می‌شود، ۶ کاراکتر اولیه این شماره به شناسه یکتا حافظه مالیاتی اختصاص دارد که برای هر شخص حقیقی و حقوقی منحصربه‌فرد است و باید طبق نظارت سازمان امور مالیاتی به افراد تعلق گیرد.

    طبق ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، شناسه یکتا حافظه مالیاتی، نوعی حافظه الکترونیکی یکتا و منحصربه‌فرد است که می‌توان آن را به‌صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری دریافت کرد و شامل ۶ کاراکتر ترکیبی از عدد و حروف است که باید در ابتدای شماره صورت حساب ذکر شود.

    نکته قابل‌توجه این است که به هر شخص حقوقی یک شناسه تعلق می‌گیرد اما اگر رویکرد فروش شما متفاوت بوده، برای مثال فروش صادراتی و فروش داخلی دارید و می‌خواهید که این دو نوع فروش از یکدیگر مجزا باشند، می‌توانید برای فاکتور هر یک، شناسه یکتا حافظه مالیاتی خاص آن را تهیه کنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    برای دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی، پس از ایجاد حساب در سایت سازمان امور مالیاتی کشور، سه مرحله زیر را دنبال کنید:

      1. دریافت گواهی امضای الکترونیکی
      2. امضای عمومی دیجیتال
      3. بارگذاری امضا در سامانه دارایی
      4. ثبت شناسه یکتا در نرم افزار صدور فاکتور

    پس از انجام مراحل بالا، شما می‌توانید شناسه یکتا حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید.

    به این نکته توجه داشته باشید که این روزها راه‌های ساده‌تری برای دریافت شناسه یکتا معرفی می‌شوند، اما از آنجا که این شناسه در تمامی صورت‌حساب‌های شما و حسابرسی مالیاتی تاثیر دارند، بهتر است نکات امنیتی را مدنظر قرار دهید.

    ۱. دریافت گواهی امضای الکترونیکی

    ابتدا باید به سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام به آدرس gica.ir مراجعه کنید.

    در این بخش درخواست صدور گواهی الکترونیکی را انتخاب کنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    در قسمت پایین صفحه، گزینه ثبت‌نام را بزنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    در این قسمت باید طی سه مرحله، ثبت‌نام خود را کامل کنید تا نام کاربری و رمز عبور شما تائید شود و سپس بتوانید به مرحله بعد که ورود متقاضیان امضای الکترونیکی است، وارد شوید.

    برای تکمیل ثبت‌نام، در بخش احراز هویت، اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید و به این نکته توجه داشته باشید که برای اشخاص حقوقی، اطلاعات هویتی مدیرعامل یا مدیر صاحب امضا نیاز است.

    مرحله دوم، دریافت رمز یک‌بار مصرف است که یک کد ۶ رقمی به شماره موبایلی که در قسمت قبل وارد شده، برای صحت‌سنجی ارسال می‌شود. آن را در کادر سفید وارد کرده و به مرحله بعد بروید.

    مرحله سوم که تکمیل اطلاعات نام دارد، باید نام و نام‌خانوادگی متقاضی را به انگلیسی وارد کنید و تصویری از کارت ملی اسکن‌شده خود که حجم آن حتما کمتر از ۱۰۰ مگابایت باشد را در قسمت مربوطه بارگذاری کنید. با انتخاب یک رمز دلخواه و تکرار آن که حتما باید شامل حروف بزرگ و کوچک انگلیسی، عدد و کاراکتر (&، %#،@) باشد و واردکردن کد امنیتی، این مرحله را نیز به اتمام می‌رسانید.

    دکمه ثبت‌نام را بزنید تا صفحه «ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد» برای شما نشان داده شود. سپس گزینه بازگشت به صفحه اصلی و ورود کاربران را انتخاب کنید.

    با واردکردن نام کاربری که همان کد ملی است و رمز عبور که در مرحله قبل تعیین کردید و کد تصویر امنیتی، به سایت وارد شده و گزینه ورود متقاضیان امضای الکترونیکی را انتخاب کنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    از منوی سمت راست، ثبت درخواست گواهی الکترونیکی و سپس ثبت درخواست گواهی را انتخاب کنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    بخش بعدی صفحه‌ای با دو پنجره باز می‌شود، در قسمت اول، نوع گواهی را متقاضی مستقل انتخاب کرده و در بخش دوم، مدت اعتبار گواهی خود را به‌دلخواه انتخاب کنید. اطلاعات هویتی پایین صفحه را جهت اطمینان چک کرده و گزینه پیش‌ثبت‌نام را بزنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    در صفحه بعدی اگر اطلاعات نمایش‌داده‌شده صحیح بود، با انتخاب یکی از درگاه‌های پرداخت آنلاین، مبلغ موردنیاز اعتبار گواهی را پرداخت کنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    پس از مشاهده نتیجه پرداخت، در صورت پرداخت موفق، گزینه لیست درخواست‌های صدور گواهی را از منوی سمت راست انتخاب کنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    در صفحه جدید، جدولی از پرداخت‌های شما و کد رهگیری آن‌ها نشان داده می‌شود، به علاوه این کد رهگیری به شماره همراه ثبت‌شده در حساب نیز پیامک می‌شود. با در دست داشتن این کد رهگیری و کد ملی باید برای دریافت توکن به دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    لیست این دفاتر را می‌توانید از منوی سمت راست، گزینه لیست دفاتر ثبت‌نام مشاهده کنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    پس از مراجعه حضوری به دفتر مربوطه، آن‌ها توکن حاوی امضای الکترونیکی شما را در قالب یک فلش مموری تحویل می‌دهند.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    ۲. امضای عمومی دیجیتال

    پس از دریافت توکن سخت‌افزاری، آن را به سیستم کامپیوتری خود وصل کنید و در My Computer، درایو جدیدی مربوطه به توکن نشان داده می‌شود که باید آن را باز کنید.

    مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    بر روی فایل autorun.exe کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

    نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    در منوی Start بر روی برنامه مربوطه که معمولا یا نام ePass3003 Token Manager نامیده می‌شود، کلیک کنید.

    نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    از قسمت Token list، توکن خود را انتخاب کنید و گزینه Login را از منوی سمت راست بزنید.

    نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    در قسمت بعدی، پسوردی که روی توکن (فلش) است را وارد کنید، رمز پیش‌فرض ۱۲۳۴ است و پس از تائید به مرحله بعد بروید.

    نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    در این قسمت توکن شخصی شما نشان داده می‌شود، آن را انتخاب کرده و گزینه Certificate View بزنید.

    نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    در پنجره بعدی به تب Details بروید.

    نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    و گزینه Copy to File را انتخاب کنید.

    نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    Next را بزنید.

    نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

    در اینجا مهم است که Base-64 encoded X.509 (.CER) را انتخاب کرده باشید و سپس Next را بزنید.

    شناسه یکتا

    Browse را زده و مسیر و نام مدنظر خود را انتخاب کنید، سپس Next را بزنید.

    شناسه یکتا

    اطلاعات با توجه به نام و مسیر انتخابی شما نشان داده می‌شود، Finish را بزنید.

    شناسه یکتا

    و در نهایت این پیغام به شما نشان داده می‌شود.

    شناسه یکتا

    در اینجا باید با توجه به نوع سیستم‌عامل خود، برنامه OpenSSL را دانلود کنید.

    نسخه ۶۴بیتی

    نسخه ۳۲بیتی

    سپس از منوی Start برنامه را باز کنید.

    شناسه یکتا

    برنامه در محیط cmd باز می‌شود و مسیر User شما را نشان می‌دهد. برای برگشت به مسیر مدنظر باید حتما در ادامه cd\ را نوشته تا به روت درایو C برگردید و بهتر است آن را در همین قسمت ذخیره کنید.

    شناسه یکتا

    openssl x509 -pubkey -noout -in stamp.cer > pubkey.txt

    را کپی می‌کنید، Enter را زده و خط بعدی باید C:\> باشد و قبل آن هیج Erorrای نشان داده نشود، در غیر این صورت کار به‌درستی انجام نشده است.

    شناسه یکتا

    کلید عمومی در هر مسیری که ذخیره کرده‌اید، ایجاد شده است که در مرحله بعد باید آن را در سامانه دارایی بارگذاری کنید.

    ۳. بارگذاری امضا در سامانه دارایی

    در اینجا پس از دریافت کلید عمومی، می‌توانید با بارگذاری امضا در سامانه دارایی، شناسه یکتا حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید. برای این کار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.

    به سایت سازمان امور مالیاتی کشور رفته و از قسمت سمت چپ، بالا، بر روی آیکون login   کلیک کنید، صفحه ورود برای شما نمایش داده می‌شود.

    حافظه مالیاتی

    نام کاربری، رمز عبود و کد امنیتی را وارد کنید. به شماره همراه شما یک کد صحت‌سنجی ۶رقمی ارسال می‌شود، با واردکردن آن، گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

    حافظه مالیاتی

    در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، گزینه ورود به کارپوشه را انتخاب کنید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    در صفحه جدید، ورود به پرونده را بزنید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    در منوی سمت راست، ابتدا عضویت، سپس شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی و بعد دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب کنید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    در صورتی که مایلید صورت حساب‌های الکترونیکی خود را مستقیما در سامانه ثبت کنید، گزینه توسط مودی را انتخاب کنید و به مرحله بعد بروید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    در این قسمت گیره یا Attach را انتخاب کنید، کلید عمومی خود که در مرحله قبل استخراج کرده بودید (Pubkey) را انتخاب کرده، باز کنید و مرحله بعد را بزنید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    شعبه مرتبط با شناسه یکتا حافظه مالیاتی خود را انتخاب کنید و به مرحله بعد بروید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    در این صفحه اگر ابزار پرداختی مانند دستگاه کارت‌خوان یا درگاه پرداختی هستید را انتخاب کنید و بعدی را بزنید. در صورتی که ابزار پرداختی نداشته باشید نیز می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    در این قسمت می‌توانید اطلاعات حافظه مالیاتی یا پایانه فروشگاهی خود را به‌دلخواه وارد کنید، سپس به مرحله بعد بروید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    اگر در صفحه جدید، اطلاعات نمایش‌داده‌شده صحیح هستند، گزینه اتمام را انتخاب کنید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    شناسه یکتا حافظه مالیاتی شما نمایش داده می‌شود.

    شناسه یکتای حافظه مالیاتی

    برای هرگونه تغییر اعم از ویرایش و مرور اطلاعات یا غیرفعال‌سازی شناسه، می‌توانید از منوی سمت راست، بخش عضویت، گزینه شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی تمام این تغییرات را اعمال کنید.

    شناسه حافظه مالیاتی

    تمامی مراحل با موفقیت انجام شد و شما با داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی می‌توانید صورت حساب الکترونیکی فروشتان را در سامانه مودیان ثبت کنید.

  • 0 پاسخ

    خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    20 − ده =