دریافت گواهی ارزش افزوده

صفحه اصلی » مقالات » دریافت گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده
راهنمای مطالعه

دریافت گواهی ارزش افزوده

شما به‌عنوان تولیدکننده یا ارائه‌دهنده کالا یا خدمات، تنها در صورتی مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی هستید که دارای گواهی ارزش افزوده از سازمان امور مالیاتی باشید. اهمیت دریافت این گواهی از آن جهت است که اگر مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت کرده اما گواهی ارزش افزوده نداشته باشید، تخلف محسوب شده و مشمول جریمه خواهید شد.

اگر به‌تازگی کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده‌اید یا تاکنون این گواهی را دریافت نکرده‌اید، در این مطلب شما را تا دریافت گواهی ارزش افزوده، قدم‌به‌قدم همراهی می‌کنیم. علاوه‌بر این، با مالیات بر ارزش افزوده، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و کالا یا خدمات معاف از آن نیز آشنا می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مطابق تعریف ماده ۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین کالاها و خدمات عرضه‌شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل‌شده در دوره‌ای معین، ارزش افزوده یا VAT نامیده می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده نیز مابه‌التفاوت مالیات و عوارض فروش با مالیات و عوارض خرید در یک دوره معین است.

در واقع مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی چندمرحله‌ای است که به فرایند تولید از خرید مواد اولیه تا توزیع محصول نهایی تعلق می‌گیرد و جزو مالیات‌های غیرمستقیم محسوب می‌شود. مودیان مالیاتی که همان تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان کالا یا خدمات مشمول مالیات هستند باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند اما در واقع این مالیات از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود و به‌عنوان مبلغی مازاد بر مبلغ خرید در فاکتور رسمی آن درج شده است.

پرداخت این مالیات به‌صورت دوره‌ای یا فصلی است و تا ۱۵روز پس از پایان هر فصل، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی و تسویه مبلغ مذکور است. به همین دلیل آن را جزو مالیات‌های خوداظهاری به حساب می‌آورند.

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، شما به‌عنوان خریدار تا یک‌ماه پس از ثبت صورتحساب الکترونیک در کارپوشه‌تان باید آن را تائید یا رد کنید. در صورتی که این کار طی زمان مقرر انجام نشود، فاکتور به‌صورت خودکار تائید شده و به شما ارزش افزوده‌ای تعلق نمی‌گیرد.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

شما برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید پرونده مالیاتی داشته باشید و برای این کار باید در سامانه امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir ثبت‌نام و پرونده خود را تکمیل کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر چند کسب‌وکار مختلف دارید، باید برای هر کسب‌وکار خود گواهی ارزش افزوده جداگانه‌ای دریافت کنید.

در گذشته مراحل دریافت گواهی ارزش افزوده پس از ثبت‌نام در سامانه امور مالیاتی باید در سامانه نظام مالیات بر ارزش افزوده، تکمیل و پس از ارسال مدارک و تکمیل پرونده مالیاتی، ثبت‌نام نهایی انجام شده و گواهی ارزش افزوده دریافت می‌شد. اما پس از یکپارچگی نظام مالیاتی کشور، پس از مراجعه به سایت evat.ir با این پیغام مواجه خواهید شد:

«مودی گرامی، برای انجام اقداماتی همانند ثبت‌نام، تسلیم اظهارنامه، صدور قبض، ثبت چک و … لازم است به درگاه ملی خدمات الکترونیک وارد شوید و سپس پرونده ارزش افزوده خود را انتخاب نمایید.»

تا پیش از تغییرات نظام مالیاتی، گواهی ارزش افزوده به‌مدت ۶ماه تا یک‌سال اعتبار داشت و پس از اتمام مدت اعتبار، مودی باید برای تمدید آن اقدام می‌کرد اما در حال حاضر، گواهی ارزش افزوده تا زمانی که در نشانی اظهارشده حضور داشته باشید، معتبر خواهد بود.

ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده

استعلام گواهی ارزش افزوده

برای استعلام گواهی ارزش افزوده می‌توانید با مراجعه به نشانی https://www.evat.ir/frmNewvalidationofregistration.aspx با استفاده از شماره ملی شخص حقیقی یا شناسه ملی شخص حقوقی مدنظر از اعتبار گواهی ارزش افزوده آن‌ها مطلع شوید.

استعلام مالیات بر ارزش افزوده

علاوه بر استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده، شما در سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به نشانی evat.ir می‌توانید موارد زیر را نیز مشاهده کنید:

    • فهرستی از مودیان ثبت‌نام‌شده فاقداعتبار به‌دلیل صدور صورتحساب غیرواقعی
    • بررسی ثبت‌نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده
    • پرداخت و درخواست استرداد وجوه خروج از کشور
    • پرداخت قبوض مالیاتی

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

از دی‌ماه ۱۴۰۱ با اجرایی‌شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در سامانه مالیات بر ارزش افزوده تغییراتی به وجود آمده و شما باید اظهارنامه خود را از طریق کارپوشه در سامانه امور مالیاتی ثبت کنید.

برای این کار وارد حساب خود شده، از فهرست پرونده‌های مالیاتی، پرونده درآمد را انتخاب کرده، پس از مشاهده اطلاعات، گزینه ورود به سامانه ارزش افزوده را انتخاب کنید. در اینجا به سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده وارد شده‌اید که اطلاعات شما نیز در گوشه سمت چپ آن نشان داده می‌شود. از منوی سمت راست، مشاهده و ثیت اطلاعات اظهارنامه، تسلیم اظهارنامه عادی را انتخاب کنید و پس از تائید و واردکردن دوره و سال اظهارنامه مدنظر، صفحه ثبت اطلاعات اظهارنامه باز می‌شود.

پس از تکمیل آن به مرحله بعدی رفته، پیش‌نویس را بررسی کنید و پس از تائید نهایی، شماره ثبت تسلیم، تاریخ آن و شناسه ثبت‌نام به اظهارنامه مشاهده می‌شود. می‌توانید آن را چاپ یا ذخیره کنید.

سپس باید قبض مالیاتی خود را پرداخت کنید.

کالاها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده

در ماده ۱۲ قانون مالیات ارزش افزوده، فهرستی از کالاها و خدمات معاف از مالیات آمده است:

کالاها

    • کلیه محصولات کشاورزی فرآوری‌نشده
    • دام زنده و خوراک آن
    • بذر، نشاء، نهال، سم و کود
    • آب مصارف کشاورزی
    • شیر، پنیر، ماست، تخم ماکیان، آرد، نان، انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی، برنج، حبوبات، سویا و پروتئین سویا، انواع روغن‌های خوراکی، شیرخشک، تخم‌مرغ نطفه‌دار
    • خمیر کاغذ و کاغذ باطله، دفتر تحریر، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه
    • نسخه کاغذی و الکترونیک کتاب، روزنامه، مجله و نشریه
    • کالاهای وارده مسافر برای استفاده شخصی
    • اموال غیرمنقول
    • فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن
    • انتقال دارایی به/از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید
    • انتقال دارایی از/به نهاد واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید
    • صنایع دستی تولید داخل
    • انواع دارو و واکسن، لوازم مصرفی درمانی و لوازم توان‌بخشی
    • رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی، تجهیزات نظامی و اطلاعاتی
    • تجهیزات و اقلام با کاربرد صرفا دفاعی، نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی

خدمات

    • خدمات درمانی، تشخیصی و پیشگیری، خدمات توان‌بخشی و حمایتی و خدمات آرامستان‌ها
    • خدمات درمانی پیشگیری دامی و گیاهی، واحدهای مکانیزاسیون آب کشاورزی، کشت بافت و تولید اندام‌های تکثیری و گیاهان
    • خدمات زینک، چاپ، انتشار روزنامه
    • ارائه خدماتی که مابه‌ازای آن به‌صورت حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود
    • عملیات و خدمات بانکی
    • خدمات اعتباری قرض‌الحسنه صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز
    • خدمات مالی و اعتباری اعطای تسهیلات
    • خدمات بیمه‌های زندگی، محصولات کشاورزی، بیمه تامین اجتماعی و درمان تکمیلی
    • خدمات بازار سرمایه
    • خدمات انتشار و نقل‌وانتقال سهام، حق‌تقدم، سهم‌الشرکه و سایر اوراق بهادار
    • صدور و ابطال، نقل‌وانتقال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مجاز
    • منحصرا سود تسهیلات اعطائی شرکت‌های واسپاری مجاز
    • خدمات حمل‌ونقل درون و برون‌شهری و بین‌المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی
    • خدمات آموزشی، پژوهشی و ورزشی مجاز
    • خدمات اقامتی هتل‌های سه‌ستاره و پایین‌تر، مهمان‌پذیرها و سایر اماکن اقامتی مجاز میراث فرهنگی
    • شارژ دریافتی شرکت‌های خدماتی
    • خدمات فنی، بازسازی، تعمیر و نگهداری کالاهای موضوع جزء ۱۷ بند الف این ماده که توسط مراکز وابسته به دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی ارائه می‌شود.
0 پاسخ

خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *