فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

راس گیری چک با نرم افزار چاپ چک

راس گیری با نرم افزار چاپ چک
راهنمای مطالعه

راس گیری چک با نرم افزار چاپ چک

اگر حسابدار هستید یا در انجام معاملات خود از چک زیاد استفاده می‌کنید، احتمالا باید با راس گیری چک آشنا باشید. راس گیری اصطلاحی مرسوم در حسابداری است که در مبادلات تجاری نیز بسیار کاربرد دارد. اگر برای مدیریت امور مالی خود از نرم افزار حسابداری استفاده کنید، احتمالا به راس گیری برخورده باشید. در غیر این صورت، می‌توانید با استفاده از نرم افزار چاپ چک سیناپردازش، علاوه بر صدور و چاپ چک‌های خود، راس گیری از چک‌ها را نیز انجام دهید.

پیش از آنکه بدانید چطور می‌توان با نرم افزار چک چاپ از چک‌ها یا فاکتورهای دریافتی راس گیری کرد، بهتر است با ماهیت راس گیری و نحوه محاسبه آن آشنا شوید.

راس گیری چیست؟

راس گیری به محاسبه میانگین زمانی چک‌های صادرشده برای تسویه یک فاکتور با تاریخ و مبالغ متفاوت است. در واقع محاسبه سررسید واقعی این چک‌ها با راس گیری چک مشخص می‌شود. این نوع معامله با نام چک مدت‌دار نیز شناخته می‌شود.

برای درک بهتر این مسئله، تصور کنید که شما به‌عنوان فروشنده معامله‌ای انجام می‌دهید که خریدار قادر به پرداخت آنی و کامل مبلغ نیست و از شما می‌خواهد که طی چندین چک آن را دریافت کنید. شرکت شما نیز موعد سه‌ماهه‌ای را برای وصول فاکتورها مقرر کرده است. خریدار سه چک با تاریخ و مبالغ متفاوت به شما می‌دهد که بعضا از موعد سه‌ماهه نیز دیرتر است، آیا باید این چک‌ها را قبول کرد؟

چاره آن محاسبه راس گیری است.

اگر تاریخ راس گیری از موعد سه‌ماه یا ۹۰روزه کمتر باشد، چک‌ها قابل‌قبول است و اگر بیشتر باشد، خریدار موظف است تاریخ یا مبلغ چک‌ها را تغییر دهد.

گاهی نیز پیش می‌آید که شما در صدد تسویه وام یا خریدی هستید که به‌صورت اقساط با احتساب سود باید پرداخت شوند. در اینجا نیز با راس گیری می‌توان میانگین زمانی را محاسبه و با تناسب، حساب کنید که در یک سال چه میزان سود و تا زمان راس گیری چقدر سود باید پرداخت شود که مطمئنا از سود سالانه کمتر است.

اگر بخواهید پیش از موعد وصول چک خود را به دیگری بفروشید و در ازای آن، مبلغ نقدی دریافت کنید که در بازار، این امر بسیار رایج است و مبلغ نقدی از مبلغ چک کمتر خواهد بود، باید از راس گیری برای محاسبه آن استفاده کنید.

نحوه محاسبه راس گیری

برای محاسبه راس گیری لازم است که با دو مفهوم اساسی آشنا شوید:

راس گیری چک

تاریخ مبنا

تاریخ مبنا در واقع تاریخ مبدائی است که مدت زمان چک بر اساس آن محاسبه می‌شود. این تاریخ را می‌توان تاریخ صدور فاکتور یا هر روز دلخواه در نظر گرفت. مهم این است که این تاریخ مبنا برای محاسبه تمام چک‌های آن فاکتور یکسان منظور شود.

اصل پول

اصل پول در واقع همان مجموع مبلغ چک‌هاست که در محاسبه راس گیری بسیار اهمیت دارد.

فرمول محاسبه راس گیری

چک راس = (مجموع (چک زمان مدت×چک مبلغ))/(چک‌ها مبلغ مجموع)

اگر در مثال گفته‌شده، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان باشد و ۳ چک به‌صورت زیر صادر شود:

    1. چک ۱۵روزه به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان
    2. چک ۵۵روزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان
    3. چک ۱۰۰روزه به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان

با استفاده از فرمول بالا، راس چک برابر است با:

((۱۵×۱۵۰۰۰۰۰۰۰)+(۵۵×۱۰۰۰۰۰۰۰۰)+(۱۰۰×۲۵۰۰۰۰۰۰۰))/۵۰۰۰۰۰۰۰۰=

۳۱۷۵۰۰۰۰۰۰۰/۵۰۰۰۰۰۰۰۰=۶۳.۵

چون راس چک برابر است با ۶۳.۵ روز و این میزان از موعد ۹۰روزه شرکت کمتر است، پس می‌توان چک‌ها را با خیال راحت پذیرفت.

راس گیری با نرم افزار چاپ چک

شاید محاسبات بالا بسیار ساده به نظر برسد و با خود فکر کنید، اگر راس گیری تا این حد ساده است، چرا باید از نرم افزار چاپ چک برای محاسبه آن کمک گرفت؟ هر کار محاسباتی که به‌صورت دستی و توسط یک شخص انجام شود، امکان خطا در آن بسیار است و این خطا ممکن است شما یا شرکت را با ضرر قابل‌توجهی روبه‌رو کند. اما وقتی کار را به‌صورت سیستمی و کامپیوتری انجام می‌دهید، این خطا به حداقل می‌رسد.

ضمن اینکه نرم افزار چاپ چک علاوه‌بر راس گیری امکانات بسیار دیگری دارد که برای هر کسب‌وکاری ضروری به نظر می‌رسد.

معرفی نرم افزار چاپ چک سیناپردازش

شرکت سیناپردازش، ناشر انواع نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف با ارائه نرم افزار چک چاپ خود، مسیر مراودات مالی را برای صاحبان کسب‌وکار تسهیل کرده است. شما با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید تمامی چک‌ها و رسیدها، اسنادی مانند سفته و برات و فرم‌های بانکی مانند پایا و ساتنا را نیز چاپ کرده و سوءاستفاده و جعل چک را به حداقل برسانید.

صدور چک با نرم افزار چک چاپ

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، راس گیری از چک‌های مدت‌دار از مزایای ویژه این نرم‌افزار است.

گزارش‌گیری از چک‌های صادره یا دریافتی و حساب‌های بانکی، مغایرت‌گیری، گزارش پیش‌بینی نقدینگی، مانده‌حساب، تنخواه و جمع اسناد و مبالغ دریافت‌شده از مشتریان یا شخصی خاص با استفاده از نرم افزار چاپ چک سیناپردازش امکان‌پذیر است.

نصب و آموزش این نرم‌افزار رایگان بوده و تا یک سال نیز از پشتیبانی رایگان برخوردار خواهید بود.

شما در نرم افزار چاپ چک سیناپردازش هیچ محدودیتی برای ثبت و تعریف چک و چاپ آن نخواهید داشت و می‌توانید آن‌ها را به‌صورت گروهی صادر و رسید را نیز چاپ کنید.

چاپ رسید چک در نرم افزار خزانه داری

چاپ رسید چک در نرم افزار خزانه داری

از مزایای این نرم‌افزار چندکاره می‌توان صدور سندهای حسابداری را نام برد.

برنامه یادآوری چک، اتصال به دستگاه ارسال پیامک، امکان اتصال مستقیم به پوز بانک، برنامه‌های جانبی مانند دفتر تلفن، سررسید، تلفن‌های ضروری و امکان استفاده از آن برای چندین کاربر از طریق شبکه، سبب تمایز این نرم‌افزار نسبت به رقبا شده است.

این نرم‌افزار با اکثر پرینترها سازگاری داشته اما جهت اطمینان می‌توانید قبل از خرید نرم افزار چاپ چک سیناپردازش، کاغذی به ابعاد کاغذ چک (۱۷ در ۸.۵ سانتی‌متر) را آزمایش کنید.

راس گیری با نرم افزار چاپ چک سیناپردازش

برای راس گیری در این نرم افزار کافیست نسخه سازمانی یا خزانه‌داری نرم افزار چک چاپ سیناپردازش را تهیه کرده و وارد برنامه شوید. از منوی سمت راست گزینه راس گیری را انتخاب کنید.

راس گیری

پنجره‌ای با دو بخش مجزا برای شما باز می‌شود. می‌توانید چک‌های مدنظر را انتخاب کرده تا نرم‌افزار به شما تاریخ راس، روز راس، اصل پول، مبلغ تنزیل و جمع مبالغ با کسر مبلغ تنزیل را در کسری از ثانیه نشان دهد.

راس گیری در نرم افزار خزانه داری

راس گیری در نرم افزار خزانه داری

و این چنین بدون هیچ خطایی، تنها در چند ثانیه از چک‌های خود راس گیری کرده و در کسب‌وکار و معاملات ضرر نخواهید کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *