فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

کدینگ در نرم افزار حسابداری

کدینگ در نرم افزار حسابداری
راهنمای مطالعه

کدینگ در نرم افزار حسابداری

کدینگ که در معنای لفظی به کدگذاری یا شماره‌گذاری اشاره دارد، یکی از اقدامات ضروری در حسابداری به شمار می‌رود. کدینگ، در واقع کدگذاری حساب‌ها به سطوح اصلی و فرعی است که به نظم‌دهی و استانداردسازی عملیات مالی کمک می‌کند. امروزه، نرم افزار حسابداری با ارائه قابلیت ثبت کدینگ، کار حسابداران را تا حد بسیار زیادی ساده کرده است. کدینگ در نرم افزار حسابداری باعث:

افزایش سرعت و دقت در عملیات مالی
کاهش خطاهای انسانی
تسهیل گزارش‌گیری به‌ویژه حسابرسی مالیاتی
پیش‌بینی شرایط آینده برای سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های مهم می‌شود.

شما با کدینگ، الگوی خاص برای یکپارچه‌سازی تراکنش‌های مالی خود تعریف می‌کنید. درنتیجه می‌توان گفت که کدینگ حسابداری برای هر کسب‌وکاری الزامی است و هرچه کسب‌وکار شما بزرگ‌تر باشد، ضرورت استفاده از کدینگ در حسابداری بیشتر و طراحی و تدوین آن پیچیده‌تر می‌شود.

تهیه صورت‌های مالی شامل ترازنامه، صورت سودوزیان، صورت گردش وجوه نقد و صورت سود و زیان جامع باید با استفاده از کدینگ انجام شوند و همین مسئله، اهمیت کدینگ حسابداری را در کسب‌وکارهای مختلف چندین برابر می‌کند.

در ادامه به تعریف ساده‌ای از کدینگ و نحوه استفاده از آن در نرم افزار حسابداری می‌پردازیم.

ساختار کدینگ حسابداری

شما می‌توانید ساختار مطلوب خود را برای کدینگ حسابداری طراحی و تعریف کنید اما این ساختار باید با:

    • استانداردهای حسابداری منطبق باشد
    • بر اساس نوع فعالیت شرکت، سازمان یا فروشگاه طراحی شود
    • کنترل‌های داخلی در آن منظور شود
    • بر حسب نوع گزارشات مدنظر طراحی شود

کدینگ در حسابداری

سطوح کدینگ حسابداری

برای کدینگ حسابداری باید با ۴ مولفه آشنا باشید و از آنجا که کدینگ در واقع نوعی طبقه‌بندی محسوب می‌شود، معمولا آن را به‌شکل درختی انجام داده و در چندین سطح، به‌صورت سرشاخه و زیرشاخه تعریف می‌کنند. سه رکن اصلی حسابداری، دارایی، بدهی و سرمایه است. سطوح کدینگ نیز با این سه رکن ارتباط دارند.

    • گروه حساب: سرفصل‌های اصلی است که شامل بدهی، درآمد، هزینه، حقوق سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان، بهای تمام‌شده و … می‌شود. گروه حساب، تعیین‌کننده حساب‌های اصلی و دسته‌بندی کلی است.
    • حساب کل: برای تهیه صورتحساب‌های مالی بر اساس نیازها و فعالیت‌های شرکت است که مهم‌ترین بخش کدینگ محسوب می‌شود؛ چون در حسابرسی مالیاتی دارایی نقش بسزایی دارد. حساب‌های کل معمولا شامل حساب دائم دارایی‌ها، بدهی‌ها، حقوق صاحبان سهام و خلاصه سودوزیان است.
    • حساب معین: تقسیم حساب‌های کل به حساب‌های کوچک‌تر است که به گزارش‌گیری، تحلیل و تصمیم‌گیری کمک می‌کند.
    • حساب تفصیلی: نوعی حساب خردشده معین است که طبقه‌بندی و شناسایی حساب‌ها را تسهیل می‌کند. اگر به حساب معین متصل باشد، استاندارد و در غیر این صورت، شناور گفته می‌شود. استفاده از حساب تفصیلی الزامی نیست.

      انواع کدینگ حسابداری

      کدینگ حسابداری در چند نوع رایج است که بر اساس نیاز شرکت و نظر حسابداری، یکی از آن‌ها به‌عنوان الگوی مشخص کدینگ تعیین می‌شود.

        • کدینگ سلسله‌مراتبی: رایج‌ترین نوع کدینگ در حسابداری است که نظم و دقت بالایی دارد و محدودیتی در تعریف حساب‌ها و داده‌ها ایجاد نمی‌کند.
        • کدینگ متوالی: کدینگ متوالی یا سریالی نیز در حسابداری بسیار استفاده می‌شود که اعداد متوالی به حساب‌ها و داده‌ها اختصاص پیدا می‌کنند.
        • کدینگ حفظی: مختصرنویسی و علامت‌گذاری حساب‌ها بر اساس حروف اول آن‌هاست؛ مانند «ب-ت» یعنی بهای تمام‌شده.
        • کدینگ توده‌ای: تخصیص اعداد مشخص به حساب‌هاست که فقط در یک دوره مالی کاربرد دارد.
        • کدینگ وجهی: کدگذاری قراردادی است که در آن هر عدد، معرف یک نوع حساب باشد.

      کدینگ حسابداری در نرم افزار حسابداری

      حسابداری به‌عنوان عنصر جدایی‌ناپذیر و ضروری هر کسب‌وکار، امور مالی را مدیریت می‌کند اما چون امور مالی گستردگی بسیاری دارند و در کسب‌وکارهای بزرگ، این کار بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود، برای نظم‌بخشیدن و جلوگیری از آشفتگی، حساب‌ها را کدگذاری می‌کنند. در نرم افزار حسابداری، کدینگ تعریف شده و شما کافیست فقط به آن داده وارد کنید.کار دسته‌بندی و گزارش‌دهی به عهده نرم‌افزار خواهد بود.

      شرکت نرم‌افزاری سیناپردازش، ناشر انواع نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف، در نرم افزار حسابداری سینا امکان تعریف کدهای حسابداری به‌صورت دلخواه و گزارش‌گیری از گروه‌های دلخواه را فراهم کرده است. ضمن اینکه بر اساس استانداردها و ضوابط دارایی نیز گروه‌ها و حساب‌هایی به‌صورت پیش‌فرض در نرم‌افزار آمده است.

      نرم افزار حسابداری

      ثبت کدینگ حسابداری

      تعریف گروه کد

      برای تعریف گروه کدها از منوی سمت راست، این گزینه را انتخاب کرده و با تعریف یک کد جدید، برای آن عنوان انتخاب می‌کنید.

      تعریف گروه کد ها در نرم افزار حسابداری محض (2)

      گزارش‌گیری

      گزارش‌گیری در این نرم‌افزار به دو صورت درختی و ستونی انجام می‌شود. از منوی سمت راست، بخش گزارشات، گزینه گزارش کدینگ را انتخاب کنید. نوع گزارش خود را مشخص کرده و ظرف چند ثانیه گزارش مدنظر را تحویل بگیرید.

      گزارش‌گیری کدینگ

      گزارش گیری کدینگ حسابداری

      ویژگی‌های نرم افزار حسابداری سینا

      نرم افزار حسابداری سینا، هرآنچه شما برای مدیریت تخصصی امور مالی خود نیاز داشته باشید را در اختیارتان قرار می‌دهد. زیرسیستم‌های این نرم‌افزار عبارتند از:

      از ویژگی‌های آن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

        • رسیدگی به امور خرید و فروش
        • تعریف کدهای حسابداری به‌صورت دلخواه و دسته‌بندی به‌صورت درختی
        • گزارش‌گیری از کدهای حسابداری به‌صورت درختی و ستونی
        • گزارش‌گیری‌های متنوع و مرتب‌سازی آن‌ها
        • تهیه انواع نمودارهای مقایسه‌ای
        • تحلیل دفترها در چند سطح
        • تعریف شرکت و سال مالی به‌تعداد دلخواه
        • صدور فاکتور
        • ثبت و چاپ چک
        • رسیدگی به اسناد بانکی و حسابداری

      علاوه‌بر تمامی این امکانات، نرم افزار حسابداری سینا دارای قفل سخت‌افزاری است که پس از خرید برای شما ارسال می‌شود. نصب و پشتیبانی نرم افزار حسابداری با استفاده از ابزارهای ریموت، در طول مدت پشتیبانی، به‌صورت رایگان فراهم است و آموزش کار با نرم افزار حسابداری سینا نیز در سایت سیناپردازش آمده است.

      شما می‌توانید از این نرم‌افزار به‌صورت شبکه و یا تحت وب استفاده کنید و برای حفظ امنیت داده‌ها در این شرایط، می‌توانید در نرم افزار حسابداری سینا برای هر کاربر دسترسی متفاوتی تعریف کنید.

      فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که برای استفاده از نرم افزار حسابداری سینا باید از دانش حسابداری برخوردار بوده، در غیر این صورت، برای انجام امور حسابداری بدون دانش تخصصی، می‌توانید از نرم افزار حسابداری آسان سیناپردازش استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *