کد اقتصادی یا شناسه ملی؟

صفحه اصلی » مقالات » کد اقتصادی یا شناسه ملی؟

دریافت کد اقتصادی
راهنمای مطالعه

کد اقتصادی یا شناسه ملی؟

شما به‌عنوان اشخاص حقوقی یا صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات مستقیم (اشخاص حقیقی انفرادی، مشارکت مدنی و اتباع خارجی)، برای انجام امور مالیاتی خود باید دارای پرونده مالیاتی بوده و با الکترونیکی‌شدن امور اداری، در سامانه نظام مالیاتی کشور ثبت‌نام کنید. با انجام این کار به شما، شماره یا کد اقتصادی تعلق می‌گیرد که در تمامی امور مالی، مراودات، تعاملات بازرگانی و صدور فاکتور و …، استفاده از آن ضروری است.

در گذشته پس از ثبت شرکت، باید برای دریافت کد اقتصادی به‌صورت مجزا اقدام می‌شد اما پس از مدتی به‌دلیل افزایش تقاضا و ناکارآمدی این کد، تصمیم به تغییر آن گرفته شد. در نهایت از اردیبهشت ۱۳۹۹، کد اقتصادی ۱۲ رقمی قدیمی منسوخ و برای اشخاص حقوقی، کد اقتصادی معادل شناسه ملی شرکت معرفی می‌شود.

در رابطه با اشخاص حقیقی دارای جواز کسب و پروانه فعالیت، نمی‌توان از کد ملی به‌جای کد اقتصادی استفاده کرد، بلکه با ثبت‌نام در سامانه امور مالیاتی و مراجعه به پرونده‌های مالیاتی، به هر یک از آن‌ها یک کد اقتصادی جدید شامل کد ملی و کد ۴ رقمی منحصربه‌فرد اختصاص یافته است.

از این کد اقتصادی در ارائه اظهارنامه مالیاتی، دریافت گواهی ارزش افزوده و اظهارنامه آن، دریافت کارت بازرگانی و شرکت در فعالیت‌های واردات و صادرات، عقد هرگونه قرارداد و دریافت رتبه و شرکت در مناقصات و مزایده‌ها الزامی است. در گذشته نیاز بود که برای هر یک از این کارها از کد اقتصادی، شناسه ملی و کد پستی استفاده کنید اما امروزه با تعریف کد اقتصادی جدید، کار بسیار آسان‌تر شده است.

شناسه ملی شرکت چیست؟

همان طور که هر فرد برای احراز هویت از یک کد ملی اختصاصی و منحصربه‌فرد استفاده می‌کند، شرکت‌ها و موسسات نیز از زمان تاسیس و ثبت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی الکترونیکی irsherkat.ssaa.ir، یک شناسه ۱۱ رقمی دریافت می‌کنند که در آگهی تاسیس روزنامه رسمی اعلام می‌شود.

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور به نشانه ilenc.ssaa.ir به اطلاعات زیر دست پیدا کنید:

استعلام شناسه ملی

    • نام شخصیت حقوقی
    • نوع آن که می‌تواند سهامی خاص، با مسئولیت محدود یا تعاونی و موسسه باشد
    • شماره ثبت
    • تاریخ تاسیس شرکت
    • محل اقامتگاه قانونی و کد پستی آن
    • واحد ثبتی
    • وضعیت فعالیت شامل فعال، غیرفعال یا منحل و غیرفعال مالیاتی

برای تعریف سیستم یکپارچه و نظم بیشتر در دیجیتالی‌سازی فرایندها، از تاریخ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، شماره اقتصادی اشخاص حقوقی، همان شناسه ملی شرکت‌ها و موسسات در نظر گرفته می‌شود.

دریافت شماره یا کد اقتصادی با ثبت‌نام در نظام مالیاتی

در راستای اجرای الکترونیکی تمامی امور مالیاتی کشور و با راه‌اندازی سامانه مودیان، تمامی مشمولین مالیاتی باید برای ثبت صورت‌حساب‌های خود و انجام تمامی امور مالی در سامانه نظام مالیاتی کشور به‌صورت الکترونیکی ثبت‌نام کنند. در گذشته این کار با انجام ۴۵ مرحله و تلفیقی از ثبت‌نام الکترونیکی و مراجعه حضوری صورت می‌گرفت ولی در حال حاضر، فرایند در ۴ گام کلی و دو بخش پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

ثبت نام کد اقتصادی

۱. پیش‌ثبت‌نام الکترونیکی: با مراجعه به به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir وارد بخش پیش‌ثبت‌نام الکترونیک شده و با واردکردن اطلاعات اولیه، تا هفت روز زمان دارید که این اطلاعات را تائید کنید. اگر نقص یا مغایرتی در اطلاعات وجود داشته باشد، از طریق پیامک یا خطای سیستم به شما اطلاع داده خواهد شد. پس از تائید صحت اطلاعات، نام کاربری و کلمه عبور محرمانه‌ای برای شما ارسال می‌شود که با آن به اجازه ورود به مرحله بعدی را خواهید داشت.

۲. ثبت‌نام الکترونیکی: در این مرحله، اطلاعات تکمیلی درباره بنگاه اقتصادی باید تکمیل شود. این اطلاعات شامل شعب، نمایندگی‌ها، مجوزهای تاسیس (مانند اساسنامه، شرکت‌نامه، تقاضانامه)، صورتجلسه مجمع عمومی و هیئت‌مدیره، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات و … و اطلاعات اعضا و گواهی امضای آن‌ها و نوع و درصد فعالیت و تعریف حساب بانکی شرکت، یکی از اعضا یا مشترک خواهد بود.

۳. راستی‌آزمایی اطلاعات: راستی‌آزمایی آن از سوی سازمان امور مالیاتی که آن هم به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد

۴. مرحله نهایی: پس از تائید اطلاعات واردشده از طرف مودی و سازمان، فرایند ثبت‌نام با موفقیت انجام می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات کاربری خود، وارد شده و از داشبورد، به پرونده‌های اقتصادی خود دست پیدا کنید.

در بخش پرونده مالیاتی، به‌ازای تعریف هر تعداد پرونده یک کد اقتصادی مجزا اختصاص یافته است که برای اشخاص حقیقی به‌صورت دوبخشی و شامل کد ملی و کد ۴ رقمی یکتاست. شما از این پس در تمامی معاملات خود از این کد استفاده کنید. برای اشخاص حقوقی نیز شناسه ملی نمایش داده می‌شود.

  • به این نکته توجه داشته باشید که می‌توانید در سایت امور مالیاتی، بخش سایر خدمات مالی، وجود پرونده مالیاتی خود را استعلام بگیرید.

استعلام کد اقتصادی

  • اگر بر اساس مجوز، صاحب مشاغل، بیش از یک محل فعالیت داشته باشد، تمامی آن‌ها زیرگروه یک ثبت‌نام خواهد بود و مودی، یک محل را به‌عنوان محل اصلی و سایر آن‌ها را شعبه معرفی می‌کند.
  • انجام تمامی این مراحل در سایت سازمان امور مالیاتی رایگان است.
  • سازمان امور مالیاتی، مودیان مالیاتی را مکلف کرده که از تاریخ ۰۱/۰۷/۱۴۰۱، تمامی صورت‌حساب‌های فروش کالا و خدمات خود، قراردادها و سایر اسناد را با شماره اقتصادی جدید ثبت کنند.

ضرورت ثبت‌نام در نظام مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت دارایی، در برنامه یکپارچه‌سازی امور مالی و تعریف آن‌ها در سیستم الکترونیکی جامع، به‌مرور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارای فعالیت اقتصادی را ملزم به انجام حسابرسی الکترونیکی خواهند کرد. راه‌اندازی سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی برای ثبت صورت‌حساب‌های الکترونیکی از این جمله است.

با توجه به اینکه امروزه مسئله حسابرسی مالیاتی دیگر به‌صورت سنتی قابل‌قبول نیست، تخطی از این امر و ثبت‌نکردن فاکتور مشمول جریمه خواهد شد.پس شما هر چه سریع‌تر باید به ثبت‌نام، دریافت کد اقتصادی و صدور الکترونیکی فاکتورهای خود از طریق نرم‌افزار حسابداری اقدام کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر کد اقتصادی یا شناسه ملی گفته‌شده در فاکتورها و اسناد ثبت نشوند، در واقع قابل‌قبول نیستند و مشمول جریمه خواهند شد.

ابطال کد اقتصادی

بر اساس ماده ۱۷ آئین‌نامه اجرایی مربوطه، در موارد زیر کد اقتصادی باطل می‌شود:

    • فوت شخص حقیقی یا اعلام خاتمه فعالیت اقتصادی
    • انحلال شرکت یا موسسه ثبت‌شده بعد از اعلام ختم تصفیه یا لغو مجوز فعالیت
    • صدور حکم قضایی مبنی بر ابطال
0 پاسخ

خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *