امکان اصلاح اطلاعات خانههای خالی وجود دارد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور مالیاتی ایران، سعید توتونچی ملکی، معاون حقوقی و فنی مالیاتی این سازمان از ارسال فهرست جدید خانههای خالی مشتمل بر ۵۷۷هزار رکورد اطلاعاتی به سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد.
گفت: برای این دسته از مؤدیان، پیامکی جهت اطلاعرسانی و پرداخت مالیات از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان ارسال شده است.
وی عنوان داشت: در دیماه سال گذشته، مرحله اول اطلاعات مربوط به خانههای خالی مشتمل بر حدود ۵۸۰هزار رکورد اطلاعاتی از طریق وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد که بخشی از این اطلاعات ناقص بوده و مورداعتراض مؤدیان قرار گرفته است.
نهایتاً در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری، مرحله دوم اطلاعات نهایی خانههای خالی مشتمل بر ۵۷۷هزار رکورد اطلاعاتی به این سازمان ارسال شد که برای تمامی این مؤدیان، پیامک اطلاعرسانی مذکور ارسالشده است.
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد:
اطلاعات ارسالی مربوط به خانههای خالی توسط وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرارگرفته و سازمان امور مالیاتی کشور طبق قانون، نقشی در تشخیص خالیبودن یا نبودن واحد مسکونی و اینکه صاحب واحد مسکونی متعلق به چه کسی است، ندارد.
توتونچی، در خصوص اینکه برخی مالکان واحدهای مسکونی به اطلاعات ارسالی و اعلام خالیبودن ملک خود از سوی مراجع ذیربط اعتراض دارند، گفت:
مالیات واحد مسکونی خالی حسب مقررات ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و با توجه به اطلاعات واصله از وزارت راه و شهرسازی مبنی بر خالیبودن واحد مذکور تعیین شده و مهلت پرداخت مالیات واحد مسکونی خالی تا یک ماه پس از اعلام سازمان امور مالیاتی کشور است.
پس از این تاریخ، امکان اعتراض به اعلام نظر وزارت راه و شهرسازی میسر است.
وی ادامه داد: مؤدیانی که به اعلام خالیبودن ملک خود از سوی وزارت راه و شهرسازی اعتراض دارند، میتوانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به اعلام اعتراض خود در بخش واحدهای مسکونی خالی اقدام نمایند.
فرآیند کار به این شکل است که پس از یک ماه از تاریخ اعلام سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر پرداخت مالیات، برگ مطالبه (تشخیص) صادر خواهد شد.
ابلاغ آن بهصورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور انجام خواهد شد. در ادامه، مستندات مؤدی از سوی وزارت راه و شهرسازی موردبررسی قرار میگیرد.
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت:
مؤدیان محترم چنانچه نسبت به برگ مطالبه مالیات ظرف ۳۰روز اعتراض نمایند.
موضوع به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع میشود و رسیدگی به اعتراض با حضور مؤدی و نماینده وزارت راه و شهرسازی با بررسی مستندات مربوطه انجام میشود.
توتونچی، همچنین در خصوص مؤدیانی که به میزان مالیات تعیینشده نیز اعتراض دارند، گفت:
این دسته از مؤدیان هم لازم است پس از ابلاغ برگ قطعی مطالبه مالیات، نسبت به اعتراض اقدام نمایند تا برابر مقررات نسبت به آن رسیدگی شود.
وی در خاتمه در خصوص مؤدیانی که نسبت به پرداخت مالیات خانه خالی ظرف مهلت تعیینشده، اقدام نکنند، اظهار داشت:
در دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۷ مورخ ششم مهرماه ۱۴۰۰، سازمان امور مالیاتی کشور، جرایمی برای آن دسته از مؤدیانی که اقدام به پرداخت مالیات متعلقه در مهلت مقرر نکنند، پیشبینیشده است.
منبع: خبرگذاری مهر
خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.