فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

اهمیت پرونده الکترونیک سلامت

پرونده الکترونیک سلامت
راهنمای مطالعه

اهمیت پرونده الکترونیک سلامت

چه چیزی از جان انسان باارزش‌تر؟ چه چیزی از سلامت انسان مهم‌تر؟چه شغلی از پزشکی حساس‌تر؟

در دنیایی که بیماری‌های جدید روزبه‌روز گریبان‌گیر افراد می‌شوند، تعدد مراکز درمانی و پزشکان از طرفی درمان را سریع‌تر و راحت‌تر کرده اما گاهی جابه‌جایی پرونده کاغذی بین این مراکز و تصمیم‌گیری در شرایط اضطراری مشکل‌آفرین بوده و خسارت‌های مالی و جانی بسیاری را در پی داشته است. اینجاست که اهمیت پرونده الکترونیک سلامت مشخص می‌شود.

پرونده الکترونیک سلامت چیست؟

اگر اطلاعات تمام دفترچه‌های بیمه، نسخه‌های پزشکان، صحبت‌های آن‌ها در ویزیت شما، آزمایش‌ها، اسکن‌ها و سایر مدارک پزشکی که در طول زندگی داشته‌اید را در یک فایل دیجیتال ذخیره کنیم، به آن پرونده الکترونیک سلامت خواهند گفت.

در واقع پرونده الکترونیک سلامت، یک مجموعه نظام‌مند و طبقه‌بندی‌شده و یکپارچه از اطلاعات سلامت تک‌تک افراد یک جامعه است که به‌صورت شبکه در تمامی مراکز درمانی و بهداشتی قابل‌دسترسی است. این سیستم، مدیریت داده‌های بالینی را تسهیل کرده و باعث می‌شود افراد خدمات درمانی بهتری دریافت کنند. با تحلیل این داده‌های الکترونیکی، سیاست‌گذاری در حوزه سلامت دقیق‌تر شده و در نتیجه شاخصه‌های سلامت جامعه بهبود پیدا می‌کند.

در مقیاس کوچک‌تر، این کار را می‌توان در مطب هر پزشکی انجام داد؛ با استفاده از نرم‌افزار مطب، می‌توان تمامی اطلاعات بیماران را به‌صورت دیجیتال ذخیره کرد و در هر بار مراجعه، با نگاهی سریع به پرونده، سوابق پزشکی افراد را تنها در چند ثانیه مرور و به شناخت کاملی از او دست پیدا کرد.

علاوه بر مزایای این نوع پرونده الکترونیک و اهمیت ثبت اطلاعات بیماران، می‌توان آن را نوعی نرم‌افزار مدیریت مطب دانست که کار را برای پزشکان نیز بسیار راحت‌تر کرده است. فرآیند ثبت اطلاعات بیماران، نوبت‌دهی، نسخه‌نویسی، اطلاع‌رسانی و ضمیمه مدارک از جمله این ویژگی‌ها هستند.

سوابق پزشکی در نرم افزار مطب

سیناپردازش برای کارایی بیشتر، نرم‌افزار مطب را برای تخصص‌های مختلف به‌صورت سفارشی آماده کرده است؛ برای مثال نرم‌افزار تخصصی کلینیک زیبایی سیناپردازش.

پرونده الکترونیک سلامت ایران

سپاس، سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایران، واسطی نرم‌افزاری برای ایجاد سیستم یکپارچه اطلاعات سلامت ایرانیان است که در مراکز خدمات سلامت، اعم از داروخانه‌ها، بیمارستان و درمانگاه، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری و … به کار می‌رود. این سامانه را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین اقدامات برنامه تحول نظام سلامت در ایران دانست که در جهت ارائه خدمات الکترونیکی، گام بزرگی در بهبود سلامت جامعه ایرانی برداشته است.

با استفاده از این سامانه می‌توان داده‌ها را ذخیره، وضعیت بیمار را ضبط و آن‌ها را به‌راحتی با دیگر متخصصین و حوزه‌ها به اشتراک گذاشت. علاوه بر این، داشتن چنین شبکه جامعی به سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا با استفاده از نتایج تحلیل‌ها و پژوهش‌های انجام‌شده بر روی این داده‌ها، نرخ سلامت، نیازمندی‌ها و نقاط ضعف و قوت نظام سلامت کشور را با آماری دقیق بسنجند.

با وجود چنین پایگاه داده‌ای، در صورت وقوع بیماری‌های مسری، مانند پاندمی کرونا، می‌توان خیلی سریع به آن پی برد، علائم را بررسی کرد و از شرح‌حال بیماران در کشف درمان و جلوگیری از آسیب‌های جبران‌ناپذیر استفاده کرد. در نتیجه نظارت بر تهدیدات بیولوژیکی جامعه آسان‌تر انجام می‌شود.

مزایای پرونده الکترونیک سلامت

همان طور که گفته شد، پرونده الکترونیک سلامت شامل اطلاعات پزشکی تمامی افراد جامعه است که به‌صورت یکتا برای هر فرد تهیه می‌شود.

    • در وهله اول این اطلاعات دیجیتال باعث کاهش استفاده از کاغذ و هزینه‌های مربوط به آن شده و دیگر نیازی به فضایی برای ذخیره‌سازی پرونده‌های کاغذی نیست. خطر گم‌شدن اطلاعات یا آسیب فیزیکی مانند آتش‌سوزی، زلزله و … نیز از بین می‌رود.

پرونده پزشکی بیمار

    • شاید مهم‌ترین مزیت پرونده الکترونیک سلامت، دسترسی ساده و سریع پزشک به سوابق پزشکی افراد است که علاوه بر تسریع روند معالجه و صرف زمان بیشتر برای ویزیت، خطر فراموشی، تداخلات دارویی و در نتیجه خطای پزشکی کاهش می‌یابد. به‌ویژه در شرایط اورژانسی که بیمار و همراهان او اغلب مضطرب و پریشان هستند، وجود چنین پرونده‌ای به پزشک در تصمیم‌گیری بهتر بسیار کمک می‌کند.
    • در این سیستم، همچون نرم‌افزار مطب، امکان نسخه‌نویسی آنلاین وجود دارد که با تعریف یک قالب استاندارد، خوانایی نسخه‌ها را افزایش داده، ارتباط بین پزشک و داروخانه دقیق‌تر شده و از دریافت چندباره یک نسخه نیز جلوگیری می‌شود.
    • به‌دلیل اینکه تمامی نسخه‌ها و مدارک پزشکی اعم از آزمایش و تصویربرداری و … در پرونده ضمیمه و به‌صورت خودکار از آن‌ها فایل پشتیبان تهیه می‌شود، دیگر نیاز به تکرار بیهوده آزمایش‌ها، صرف هزینه مجدد، خرج مازاد بیمه و تکثیر اطلاعات نیست و همواره پرونده به‌روزی از بیمار در دسترس است.
    • امکان دسترسی آنلاین به پرونده الکترونیک سلامت باعث شده که پزشکان در شهرها و مراکز مختلف با تخصص‌های گوناگون به سوابق افراد دسترسی داشته باشند، در نتیجه هماهنگی بیشتری برای مراقبت از بیمار ایجاد می‌شود و در کیفیت خدمات ارائه‌شده تاثیرگذار است. این کار باعث ایجاد نظام عادلانه سلامت و ارائه خدمات یکسان به افراد در جای‌جای کشور، به‌خصوص مناطق محروم خواهد شد.

پرونده الکترونیک سلامت جامع

    • امید است که این سیستم یکپارچه با ثبت دقیق صورت‌حساب‌ها شفافیت مالی ایجاد کرده و از تخلفات مالی حوزه پزشکی نیز جلوگیری کند.
    • در نهایت همان طور که چندین بار به آن اشاره شد، این اطلاعات جامع در سیاست‌های کلان بخش سلامت کشور بسیار کارآمد بوده و با استفاده صحیح از آن می‌توان شاخص سلامت افراد یک جامعه را بهبود بخشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *