فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

ثبت نام در سازمان مالیاتی و تشکیل پرونده

ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
راهنمای مطالعه

طبق قوانین سازمان دارایی هر شخص حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار لازم است برای ثبت نام در سازمان مالیاتی و تشکیل پرونده اقدام نماید. طبق قوانین فعلی، شخصیت حقوقی باید در طول ۲ ماه پس از تأسیس شرکت، پرونده مالیاتی را تکمیل و هزینه حق‌التمبر مالیات سرمایه را پرداخت کند. شرکتی که پرونده مالیاتی را تشکیل نداده است، کد اقتصادی نخواهد داشت و شرکتی که کد اقتصادی نداشته باشد، نمی‌تواند به طور قانونی فعالیت کند. همچنین، عدم تشکیل پرونده مالیاتی باعث می‌شود که اظهارنامه مالیاتی داده نشود و در واقع تخلف قانونی اتفاق بیفتد.

پس یکی از اولین کارهایی که هر کسب و کاری باید انجام دهد، ثبت نام در سازمان مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی است. به همین خاطر، سازمان مالیاتی، سامانه خدمات الکترونیکی مالیاتی را راه‌اندازی کرده است تا تشکیل پرونده و انجام وظایف مالیاتی راحت‌تر انجام شود. با این سامانه، مالکان کسب و کارها می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی، بسیاری از امور مالیاتی خود را به سادگی انجام دهند. در این مقاله، قصد داریم به شما نحوه ثبت نام الکترونیکی در سامانه مالیاتی را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مراحل ثبت نام الکترونیکی در سازمان مالیاتی

ثبت نام در سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور، برای مودیان مشمول مالیاتی اجباری است و اهمیت بالایی در نظر سازمان مالیاتی دارد. فرآیند ثبت نام در سامانه مالیاتی از طریق چهار مرحله زیر انجام می‌شود:

  1. پیش ثبت نام الکترونیکی در سامانه مالیاتی
  2. ثبت نام الکترونیکی در سامانه مالیاتی
  3. راستی آزمایی
  4. مرحله نهایی

ثبت نام در سازمان مالیاتی و تشکیل پرونده

  1. پیش ثبت نام الکترونیکی در سازمان مالیاتی

ثبت نام الکترونیکی در سامانه مالیاتی، با مرحله پیش ثبت نام در سایت www.tax.gov.ir شروع می‌شود. در این مرحله، اطلاعات اولیه درباره فعالیت اقتصادی شما در سامانه ثبت می‌شود و سپس این اطلاعات به صورت سیستمی بررسی می شوند. پس از این مرحله، دو حالت ممکن است رخ دهد:

  1. اطلاعات مورد تایید قرار می‌گیرند و در کمتر از ۳۰ دقیقه، نام کاربری و کلمه عبور برای شما از طریق پیامک ارسال خواهد شد.
  2. اگر اشتباهی در اطلاعات وجود داشته باشد؛ با دریافت پیامک، از جزییات آن مطلع خواهید شد و باید دوباره وارد سامانه پیش ثبت نام شده و این مرحله را تکرار کنید.
  • اطلاعات پیش ثبت نام شما در صورتی که مورد تایید قرار نگیرد، پس از هفت روز، به صورت خودکار از سامانه حذف خواهد شد. بنابراین، بهتر است در این مدت، اطلاعاتتان را تایید کنید تا پرونده شما تکمیل شود.
  1. ثبت نام الکترونیکی در سازمان مالیاتی

با استفاده از اطلاعات کاربری که از مرحله پیش ثبت نام، بدست آوردید، وارد مرحله ثبت نام می‌شوید. در این مرحله، شما باید تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره کسب و کار خود را در فرم‌های سامانه وارد کنید. این اطلاعات شامل جزئیات شعب، انبارها، نمایندگی‌ها، مجوزها، اعضا و فعالیت‌ها است.

همچنین، در این مرحله می‌توانید اطلاعاتی که در مرحله ثبت نام وارد کرده‌اید را ویرایش کنید. پس از تکمیل تمامی اطلاعات مورد نیاز، بر روی دکمه تایید نهایی کلیک کنید.

  1. راستی آزمایی اطلاعات

بعد از ثبت اطلاعات الکترونیکی توسط سازمان امور مالیاتی کشور و بررسی آنها، در صورت درست بودن اطلاعات ثبت شده، وارد مرحله نهایی خواهید شد. در این مرحله، فرآیند ثبت نام شما تکمیل می‌شود.

  1. مرحله نهایی

با استفاده از اطلاعات کاربری که برای شما پیامک شد، می‌توانید از تمامی خدمات الکترونیکی استفاده کنید. این خدمات شامل امکانات مختلف مانند ارسال اطلاعات مالیاتی، پرداخت مالیات، درخواست مجوزها و گواهی‌نامه‌ها، مشاهده و ویرایش اطلاعات شعب و نمایندگی‌ها و سایر خدمات مشابه است. با استفاده از اطلاعات کاربری خود، شما به راحتی می‌توانید از این خدمات الکترونیکی استفاده کنید.

فرآیند ثبت نام الکترونیکی در سازمان مالیاتی

برای ثبت نام الکترونیکی در سامانه مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، لطفاً مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با آدرس www.tax.gov.ir وارد سامانه ثبت نام الکترونیکی شوید.
  2. گزینه “پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک” را انتخاب کنید.
  3. به مرحله پیش ثبت نام الکترونیک وارد شوید (با انتخاب آیکن “ورود به ثبت نام” در انتهای صفحه).
  4. شماره همراه خود را تایید کنید.
  5. اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.
  6. اطلاعات شرکا را وارد کنید.
  7. اطلاعات خود را تایید کنید.
  8. نام کاربری و کلمه عبور خود را دریافت کنید.
  9. اطلاعات خود را نهایی تایید کنید تا توسط مودی بررسی شود.
  10. اطلاعات ثبت نام خود را تکمیل کنید (شامل حساب بانکی، نوع فعالیت و غیره).
  11. توسط کارشناسان مالیاتی بررسی و راستی آزمایی شوید.
  12. اطلاعات شما توسط سازمان امور مالیاتی تایید شده و شما کد مالیاتی خود را دریافت خواهید کرد و می‌توانید از خدمات الکترونیکی استفاده کنید.

 

ثبت نام در سازمان مالیاتی و تشکیل پرونده

 

ثبت نام الکترونیکی در سازمان مالیاتی، اولین وظیفه مهم برای مودیان مالیاتی است. این کار به دو دلیل بسیار مهم است. اولاً، با انجام صحیح مراحل ثبت نام، سایر وظایف مالیاتی مرتبط هم براحتی انجام خواهد شد و ثانیاً، ثبت نام نکردن می‌تواند باعث برداشت اشتباه سازمان مالیاتی درباره فعالیت اقتصادی شما و قرار گرفتن شما در دسته مودیان پرخطر شود. بنابراین، بهتر است همین امروز با وظایف مالیاتی خود و نحوه اجرای صحیح آنها، آشنا شوید تا بتوانید وضعیت کسب و کار و درآمد خود را بهتر کرده و امنیت آنها را تضمین کنید.

مراحل بعد از ثبت نام در سازمان دارایی

دریافت شناسه یکتا

دریافت شناسه کالا و خدمات

ارسال صورتحساب در سامانه مودیان

ارسال فاکتور با نرم افزار سامانه مودیان به سامانه

اطلاعات بیشتر در رابطه با سامانه مودیان

انواع صورتحساب الکترونیکی و الگوهای فاکتور

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *