فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

نحوه‌‌ی محاسبه‌‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری

نحوه‌‌ی محاسبه‌‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری
راهنمای مطالعه

 واضح بودن شرایط سودآوری برای هر کسب وکاری حیاتی است. در غیر این صورت چیزی به جز خستگی و ضرر شامل حالمان نمی‌شود. واقعیت این است که وقتی محصولی داریم و در پی ارائه و فروش آن هستیم، نحوه‌‌ی محاسبه‌‌ی بهای تمام شده در نرم افزار حسابداری، آگاهی و علم مخصوص خودش را می‌طلبد

فرض کنید فردی قصد دارد محصولی را تولید کند. او به صورت فرضی درصدی را برای سودش در نظر می‌گیرد و بعد از فروش محصول متوجه می­‌شود که دخل و خرجش به هم نمی‌خورد. در واقع اتفاقی که افتاده این است که کسب وکار این فرد در یک سیکل معیوب، شروع به زیان دهی می‌کند و بعد از مدتی با بدهی‌های فراوان، ناچار به تعطیلی کسب وکارش می‌شود.

اتفاقی که افتاده این است که بهای تمام­‌شده‌ی کالا به صورت دقیق بررسی نشده است. در حالی که فرمول دقیقی بابت نحوه‌ی محاسبه‌ی بهای تمام شده داریم که عاملی اصولی در سودآوری یک تجارت است.

بهای تمام شده چیست؟

قیمت تمام شده، مقدار هزینه‌ای است که بابت تولید یک محصول پرداخت می‌شود. به عبارتی دیگر، قبل از این که روی محصول، برای فروش عمده یا جزئی قیمت گذاری شود، باید با فرمولی دقیق، بهای تمام شده‌ی آن را حساب کنیم. در صورتی که اطلاعات ما دقیق و قابل استناد باشند، این محاسبه علاوه بر تعیین سودآوری، به مدیریت ریسک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت زمان و بودجه نیز کمک می‌کند. نحوه‌‌ی محاسبه‌‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری بسیار آسان و سریع است.

در تولید یک محصول به غیر از مواد اولیه، عوامل تأثیرگذار دیگری نیز وجود دارند. عواملی مثل نیروی کار، بسته بندی، حمل و نقل، ارتباطات، منابعی مثل آب و برق، تبلیغات و غیره که تولید محصول، وابسته به وجود آن‌ها است که این عوامل نسبت به کسب وکار شما و نوع محصول، متغیر است. پس مسئله‌ی مهم این است که برای تولید یک محصول هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم دیگری نیز انجام می‌شود که باید در جریان قیمت گذاری لحاظ شود. این‌ها هزینه‌هایی هستند که اگر پرداخت نشوند، تولید محصول متوقف می‌شود.

نحوه‌‌ی محاسبه‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری به چه صورت است؟

با توجه به نوع محصول و هویت کسب وکار شما، فرمول و نحوه‌‌ی محاسبه‌‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری، متفاوت است.

برای مثال هزینه‌های یک شرکت تولیدی شامل موارد زیر است:

  • نیروی کار:

برای محاسبه ‌ی هزینه ‌ی نیروی کار بر روی محصول باید در نظر بگیرید که با توجه به هزینه‌ای که شما بابت هر ساعت کاری به نیروی کار پرداخت می‌کنید چه تعدادی محصول تولید می‌شود.

  • مواد اولیه:

هزینه‌‌ی مواد اولیه در ازای هر محصول را در نظر ‌بگیرید.

  • ابزار:

اگر از ماشین آلات یا ابزار خاصی برای تولید محصول استفاده می‌کنید، هزینه‌‌ی استفاده و نگهداری آن‌ها را محاسبه کنید.

  • نگهداری:

دز صورتی که محصول شما شرایط خاصی را می‌طلبد، هزینه‌های نگهداری و انبارداری را نیز لحاظ کنید.

  • سایر:

هزینه‌های غیر مستقیم تولید شامل اجاره، فضای انبار، آب و برق و هزینه‌های ذخیره سازی و غیره لحاظ شود.

نحوه‌‌ی محاسبه‌‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری

نحوه‌‌ی محاسبه‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری یک شرکت تولیدی:

اکنون تمام داده های مورد نیاز را جمع آوری کردید و عددهای درستی از هزینه‌هایی که در بالا ذکر شد، به دست آوردید. قدم بعدی این است که همه‌‌ی این هزینه‌ها را با هم جمع کنید و تقسیم بر تعداد واحد به دست آمده، نمایید. البته باید در نظر بگیرید که این محاسبه باید در مدت زمانی مشخص (مثلاً یک ماهه یا یک ساله) انجام شود.

اگر در شرکت تولیدی، از قبل، در انبار موجودی داشته باشید نحوه‌‌ی محاسبه‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری به شکل زیر است:

  • موجودی اول دوره + بهای تمام شده‌‌ی کالای ساخته شده = بهای تمام شده‌‌ی کالای آماده‌‌ی فروش
  • بهای تمام شده‌‌ی کالای آماده‌‌ی فروش – موجودی کالای ساخته شده‌‌ی پایان دوره = بهای تمام شده‌‌ی کالای فروش رفته

نحوه‌‌ی محاسبه‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری یک شرکت خدماتی:

شرکت های خدماتی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که کالای آن‌ها خدماتی است که ارائه می‌دهند. این خدمات می توانند شامل خدمات آموزشی، خدمات حسابداری، مشاوره، اطلاعات اینترنتی و کامپیوتری، خدمات درمانی و غیره باشد.

اگر می‌خواهید نحوه‌‌ی محاسبه‌‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری را بدانید باید چند فاکتور را در نظر بگیرید:

  • هزینه‌های نیروی کار:

هزینه‌‌ی خدمات با ضرب تعداد ساعاتی که یک کارمند روی سرویس، کار کرده است در نرخ کل ساعت کاری آن‌ها محاسبه می‌شود. هنگامی که هزینه‌های تمام کارکنانی را که روی این سرویس کار کرده‌اند، جمع آوری کنید، هزینه‌‌ی کل را بدست خواهید آورد.

  • هزینه‌های سربار:

شامل هزینه‌‌ی اجاره، قبض آب و برق و گاز، هزینه­‌‌ی مواد قابل استفاده مثل نرم افزار، کاغذ و خودکار و …

نکته:

هر سرویس خدماتی، قیمت تعریف شده‌ای در بازار کار دارد که مهم است که ما حدود آن را برای حاشیه‌‌ی سود منصفانه در نظر بگیریم.

برای رسیدن به فرمول دقیق نحوه‌‌ی محاسبه‌‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری شرکت های خدماتی، می توانید برای هر یک از سرویس های خدماتی در حال اجرا، در دفتر کل یک حساب جاری ایجاد کنید و هزینه های همان سرویس را به صورت جداگانه محاسبه و رصد کنید.

برای مثال در یک شرکت طراحی سایت، برای هر مشتری، یک حساب کار در دفتر کل افتتاح کنید و جداگانه هزینه‌های مربوط به سرویس خدماتی ارائه شده به این مشتری و زمان طی شده برای این سرویس را ثبت کنید.

نحوه‌‌ی محاسبه‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری یا به صورت سنتی 

وقتی صحبت از نحوه‌‌ی محاسبه‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ و کوچک می شود، نکته‌‌ی حائز اهمیت رسیدن به اعداد و ارقام دقیق و درست است.

وقتی از حسابداری به روش سنتی حرف می‌زنیم منظور ما استفاده از دفاتر فیزیکی، ماشین حساب و یا گاهی چرتکه! ، استفاده از صفحات گسترده برای ثبت و بایگانی­‌های شلوغ و خلاصه تراکنش های مالی به صورت دستی است.

پس از انقلاب صنعتی چهارم، همه‌‌ی فرایندها از حالت سنتی به سمت تحولات دیجیتال رفتند که در این بین، حسابداری هم شامل این تحول عظیم شده است.

در حال حاضر، در عصر حسابداری دیجیتال هستیم که شامل اتوماسیون و دیجیتالی کردن فرایندهای مختلف حسابداری است. در این مرحله روش‌های دستی و سنتی با سیستم‌های کامپیوتری از جمله نرم افزارهای حسابداری و پلتفرم‌­های مبتنی بر ابر جایگزین می‌شوند.

مزایای نرم افزار حسابداری:

  • کارایی و صرفه­ جویی در زمان.
  • نرم افزار حسابداری بسیاری از موارد مانند ورودی داده­‌ها، محاسبات و داشبورد گزارش­‌گیری را خودکار می کنند.
  • با دیجیتالی کردن فرایند حسابداری، در زمان صرفه جویی می شود.
  • با استفاده از نرم افزار حسابداری، کارهای دستی و تکراری حذف می شود.
  • احتمال خطا کاهش می‌‌یابد.
  • کارایی کل افزایش پیدا می‌کند.
  • داده ها و اطلاعات در امنیت بالاتری نسبت به قبل قرار می‌گیرند.
  • جستجوی اطلاعات قبلی در سریع ترین حالت ممکن شکل می‌گیرند.
  • با توجه به آنالیز و بررسی داده‌ها در زمان‌های مختلف، امکان مدیریت ریسک و پیش‌­بینی بیشتر است.

و بسیاری از مزایای دیگر نرم افزار حسابداری که امروزه شرکت‌ها را به سمت تحول دیجیتال سوق می دهد.

نتیجه گیری:

موضوع نحوه‌‌ی محاسبه‌ی بهای تمام شده در نرم‌ افزار حسابداری اهمیت ویژه ای برای افزایش کارایی و میزان سوددهی شرکت ها و در کل حفظ بقای آن‌ها دارد. با پیشرفت تکنولوژی، نرم افزار حسابداری این فرایند را به صورت خودکار درآورده است و شرکت‌ها می توانند با کوچ به سمت تحول دیجیتال، مدیریت مالی خود را بهبود بخشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *