فهرست
جستجو در سایت

۰۲۱-۸۸۸۰۶۸۸۸

ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمت

شناسه کالا و خدمت
راهنمای مطالعه

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمت

با تصویب و اجرایی‌شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و لزوم ثبت و ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، هر فاکتور باید دارای شماره منحصربه‌فرد مالیاتی و هر کالا یا خدمت شناسه مختص به خود را داشته باشد. این شناسه کالا و خدمت به دو صورت شناسه عمومی و شناسه اختصاصی صادر می‌شود.

در راستای ردیابی و نظارت بر زنجیره تامین کالا و خدمات، بر اساس موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان مرجع و متولی کدگذاری کالا و خدمات، برای هر کالا یا خدمت شناسه‌ای را در نظر گرفته است. این عدد ۱۳رقمی بر حسب نوع کالا، جنس، مدل و نام تجاری به آن اختصاص یافته است.

شناسه کالا و خدمت

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی مبنی بر «درج شناسه کالا و خدمت صحیح توسط مودیان در صورتحساب الکترونیکی»، تمام مودیان باید عدد ۱۳رقمی اختصاص‌یافته به هر کالا یا خدمت را به تفکیک هر ردیف از صورتحساب مربوط به آن به‌طور صحیح ثبت کنند.

اینکه کالا یا خدمت شما مشمول ارزش افزوده یا نرخ مالیاتی می‌شود یا نه، در درگاه شناسه کالا و خدمت، توسط دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی تعیین می‌شود.

اگر از این شناسه در مراودات داخلی استفاده شود، نوع آن شناسه داخلی کالا و در غیر این صورت شناسه بین‌الملل یا GTIN خواهد بود.

برای اطمینان از اصالت و نام محصول خریداری شده، می‌توانید شناسه کالا و خدمت مد نظر را در سامانه جامع تجارت به آدرس stuffid.tax.gov.ir استعلام بگیرید.

شناسه عمومی کالا

ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان منوط به درج شناسه کالا و خدمت در آن است و اولویت به ثبت شناسه اختصاصی است اما در صورتی که هنوز نتوانسته‌اید، شناسه اختصاصی دریافت و از آن استفاده کنید، مجاز به استفاده از شناسه عمومی متناظر آن هستید.

در راستای تسهیل فرایند ارسال صورتحساب الکترونیکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، فهرستی از دسته کالاهایی با عنوان شناسه عمومی منتشر کرده است و مودیان نیازی نیست که آن را شخصا دریافت کنند، فقط کافیست به درگاه شناسه کالا و خدمت سازمان امور مالیاتی به آدرس stuffid.tax.gov.ir رفته و فهرست مورد نیاز را به‌صورت کلی یا بر حسب بازه زمانی یا کالا و خدمت مشخص یا شرح شناسه دریافت کنند.

در صورتی که در فرایند دریافت شناسه عمومی کالا به مشکل یا سوالی برخورد کردید، می‌توانید با شماره ۸۸۹۲۴۶۰۵ الی ۱۵ با داخلی‌های ۱۱۱، ۱۱۶ و ۱۲۳ تماس بگیرید یا در بخش ثبت و پیگیری مشکل سامانه جامع تجارت، با انتخاب «درخواست جدید»، شناسه کالا و شاخه عمومی را انتخاب و درخواستی برای صدور و تعیین شناسه عمومی ثبت کنید.

شناسه اختصاصی کالا

در صورتی که شناسه کالای خود را ندارید و تولیدکننده یا واردکننده کالایی باشید، باید با مراجعه به سامانه جامع تجارت، ثبت‌نام، احراز هویت و اخذ نقش تجاری، اقدام به دریافت شناسه کالا کنید. در صورتی هم که تولیدکننده یا واردکننده نباشید، باید به حلقه قبل زنجیره تجاری خود مراجعه و فهرست شناسه کالا را دریافت کنید.

به این معنا که اگر شما فروشنده کالایی باشید، باز هم باید شناسه کالا را در صورتحساب خود درج کنید اما با این تفاوت که برحسب نوع کالا، تولیدی یا وارداتی، باید از شناسه اختصاصی کالای ثبت‌شده استفاده کنید.

گاهی برای برخی از کالاها، شناسه اختصاصی تعریف نشده است و برای داشتن شناسه اختصاصی کالای مدنظر، باید سرفصل جدیدی در سامانه شناسه کالا ایجاد کنید که راهنمای تمامی این موارد در ادامه گفته شده است:

در صورتی که برای دریافت شناسه اختصاصی کالا با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره ۱۲۴ تماس گرفته یا از طریق بخش ثبت و پیگیری مشکل در سامانه جامع تجارت و یا نامه‌نگاری با دفاتر تخصصی وزارت، نسبت به رفع مشکل خود اقدام کنید.

دریافت لیست شناسه و کالاهای درخواستی و یا کل از طریق سایت زیر به آدرس : stuffid.tax.gov.ir

دریافت شناسه کالا و خدمت

استعلام شناسه کالا و خدمت ها از آدرس زیر: www.ntsw.ir/InformationID.aspx

استعلام شناسه کالا و خدمت

شناسه خدمت

در ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی خدمات در سامانه مودیان نیز باید شناسه خدمت ثبت شود و همچون شناسه کالا، اولویت با ثبت شناسه اختصاصی است اما اگر موفق به دریافت شناسه اختصاصی خدمت موردنظر خود نشده‌اید، می‌توانید از شناسه عمومی استفاده کنید.

برای این کار نیاز نیست که مودی اقدام به دریافت شناسه عمومی کند، بلکه وظیفه انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌هاست که فهرست شناسه عمومی خدمات را در اختیار اعضای خود قرار دهند.
شرکت‌های پیمانکاری نیز باید شناسه خدمات خود را در سامانه ثبت کنند.

برای دریافت شناسه خدمت باید به درگاه مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی portal.gs1-ir.org مراجعه کنید. در صورت بروز مشکل، برای دریافت پشتیبانی می‌توانید با شماره ۸۸۹۲۴۶۰۵ الی ۱۵ با داخلی‌های ۱۱۱، ۱۱۶ و ۱۲۳ تماس بگیرید.

لزوم ثبت و صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

بر حسب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تا پایان سال ۱۴۰۲ به تفکیک گروه‌های مختلف، تمامی مودیان مشمول مالیات، باید فاکتور معاملات خود را به سامانه مودیان ارسال کرده تا حسابرسی مالیاتی آن‌ها تکمیل شود، در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد. مودیان می‌توانند صورتحساب‌ها را به شرکت‌های معتمد سپرده یا خود این کار را انجام دهند.

اگر تمایل داشته باشید که به‌عنوان مودی، صورتحساب الکترونیکی خود را ارسال کنید، ابتدا باید در سایت سازمان امور مالیاتی کارپوشه‌ای تشکیل داده و پس از دریافت شناسه یکتای مالیاتی و گواهی امضای الکترونیک، صورتحساب خود را ارسال کنید. به‌خاطر داشته باشید که برای تائید فاکتورها، حتما باید از شماره منحصربه‌فرد مالیاتی و شناسه کالا یا خدمت استفاده کنید.

ضمن اینکه با توجه به نوع فروش و معامله خود، باید الگوی صورتحساب الکترونیکی مناسب را انتخاب کنید و اگر در شرایطی قرار گرفتید که امکان استفاده از فاکتور الکترونیکی وجود نداشت، باید از صورتحساب شمس استفاده کرده و پس از رفع مشکل، آن را در سامانه مودیان ثبت کنید، در غیر این صورت با جریمه‌ای سنگین مواجه خواهید شد.

صورتحساب الکترونیکی نوع اول

در صورتی که پس از ارسال فاکتور به سامانه مودیان با نرم افزار مودیان مالیاتی، متوجه اشکالی در جزئیات آن شدید، باید از فاکتور اصلاحی، در صورت لغو معامله از صورتحساب ابطالی و اگر کالای شما بازگشت خورده باشد، از فاکتور برگشت از خرید استفاده کنید.

همجنین توجه داشته باشید طی زمان مقرر یک‌ماهه فرصت دارید به کارپوشه خود مراجعه کرده و صورتحساب خریدتان که توسط فروشنده های دیگر برای شما ثبت شده است را تائید و یا رد کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *